Silnik Fiat 1.6 MultiJet to nowoczesna jednostka wysokoprężna montowana w samochodach Alfa Romeo, Fiat, Lancia oraz Suzuki. W zależności od modelu silnik posiada moc 90KM, 95, 105KM lub 120KM. Jednostka zadebiutowała w 2008 roku, jest spokrewniona z poprzednikiem – silnikiem 1.9 JTD. Budowa oparta jest na bloku żeliwnym z dwoma wałkami rozrządu napędzanymi paskiem zębatym. Porównując ją do poprzednika postawiono na poprawę osiągów, niższe spalanie oraz zmniejszenie emisji spalin.
Jednostka 4-cylindrowa, posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail II generacji. Jest to silnik o stosunkowo prostej konstrukcji i nie sprawiający większych problemów w ewentualnych naprawach. Wersję 90KM oraz 105KM współpracują z turbosprężarką o stałej geometrii łopatek sterowaną elektronicznie. Bezsprzecznie jej największą zaletą są niższe koszta obsługi. Dużą zaletą siników o niższej mocy (90KM) jest brak filtra cząstek stałych. W mocniejszej 120-konnej wersji występuje turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek oraz filtr cząstek stałych DPF.
Rozwiązanie jakie zastosował Fiat – montaż filtra DPF tuż za turbosprężarką, jest bardzo funkcjonalne, ma to na celu osiągnięcie maksymalnej temperatury do wypalenia sadzy. Dodatkowo trzeba wspomnieć że filtr u Fiata jest całkowicie bezobsługowy, bez konieczności dodawania jakichkolwiek płynów, jak to miało miejsce przy innych filtrach FAP/DPF. W razie zapchania dozowana jest automatycznie większa dawka paliwa do jego wypalenia. Silnik charakteryzuje się dobrą dynamiką, małym zapotrzebowaniem na paliwo, niezła kulturą pracy oraz małą awaryjnością.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 16
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
Średnia (głosów: 10) | (9.1) |
Trwałość | 9.7/10 |
Utrzymanie | 9.1/10 |
Dynamika | 8.4/10 |