Silnik Fiat 1.9 JTD Unijet występuje w samochodach marki Fiat, Alfa Romeo jak również Opel, Saab, Suzuki czy Cadilac. Zadebiutował w 1997r samochodzie Alfa Romeo 156 o mocy 105KM jako pierwszy silnik z wtryskiem bezpośrednim w systemie Common Rail I generacji. Konstrukcja 8-zaworowa występowała w kilku odmianach mocy 80KM,85,100KM,105KM oraz 115KM.Odmiany silników różniły się rodzajem osprzętu, między innymi wtrysków, kolektorów dolotowych, zaworu EGR czy turbosprężraki.
W wersji 80KM która weszła do produkcji w 1999 r wraz z modelem Fiat Punto znajdziemy turbo o stałej geometrii łopatek. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku odmiany 85KM. Pozostałe wersję wyposażone są w turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek, przez co silniki stają się bardziej dynamiczniejsze i elastyczne.Jednostki charakteryzują się niskim poziomem spalania, dobrą dynamiką oraz dużą trwałością. Turbosprężarka jak i wtryskiwacze bezawaryjnie znoszą całkiem duże przebiegi.
Dużym plusem jest zastosowanie układu wtryskowego firmy Bosch z elektromagnetycznymi wtryskami, w razie ich awarii można je tanio zregenerować. Do najbardziej awaryjnych podzespołów trzeba zaliczyć problemy z przepływomierzem czy termostatem oraz zapychającym się EGR-em. Jednak nie jest to dużym problemem ponieważ awarie zazwyczaj można szybko zdiagnozować.
Atutem jednostki jest bezproblemowy serwis oraz dostępność części co przekłada się na niskie koszty ewentualnych napraw. Przy większych przebiegach daje o sobie znać koło dwumasowe,w przypadku jego awarii można je zastąpić kołem jednomasowym. Po stronie minusów należy zapisać przeciętną kulturę pracy oraz wyczuwalną turbodziure. Reasumując, silniki 1.9 JTD mają więcej plusów a niżeli minusów, przede wszystkim są trwałe, mało palą ich serwis nie jest problemem a dostępność części jest zadowalająca.
Silnik 1.9JTD o mocy 115KM z maksymalnym momentem obrotowym 255Nm przy 2000 obr/min.
Silnik 1.9JTD o mocy 110KM z maksymalnym momentem obrotowym 200Nm przy 1500 obr/min.
Silnik 1.9JTD o mocy 105KM z maksymalnym momentem obrotowym 200Nm przy 1500 obr/min.
Silnik 1.9JTD o mocy 100KM z maksymalnym momentem obrotowym 200Nm przy 1500 obr/min.
Silnik 1.9JTD o mocy 80/85KM z maksymalnym momentem obrotowym 196Nm przy 1500 obr/min.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 8
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
Silnik 1.9JTD występuję w innych markach pod innymi oznaczeniami
CDTi -Opel TiD/TTiD – Saab DDiS -Suzuki D- Cadillac
Sprzęgło
W razie awarii lub zużycia- koło dwumasowe można wymienić na jednomasowe
Średnia (głosów: 25) | (8.9) |
Trwałość | 9.5/10 |
Utrzymanie | 8.3/10 |
Dynamika | 8.9/10 |