Popularne na rynku

Silnik Mercedes 3.0 V6 CDI OM642

108266
Silnik Mercedes 3.0 V6 CDI OM642

Silniki Mercedes-Benz CDI są stosowane w samochodach marki

  • Mercedes-Benz
  • Chrysler
  • Jeep

Silnik Mercedes 3.0 V6 CDI OM642 stosowany od 2005 roku o mocach 190KM – 265KM  zasilała samochody marki  Mercedes ale znajdziemy go również pod maskami Chryslera 300C oraz Jeepa Grand Cherokee i Commander 3.0 CRD w latach 2005-2011 . Jednostka o bardzo zawansowanej technologii niestety z awaryjnym i drogim w naprawie osprzętem. Silnik seryjnie wyposażony został w filtr cząstek stałych DPF oraz w nowszej generacji EGR  z turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek oraz  kołem dwumasowym. W 2007 roku Mercedes zaproponował zmodyfikowaną odmianę o nazwie BlueTec z katalizatorem SRC ograniczająca emisję tlenku azotu oraz emisję spalin.System ten wymaga uzupełniania specjalnego czynnika AdBlue. Kolejna odmiana weszła do produkcji w  2010 roku w której wprowadzono nowszy układ wtryskowy oraz  podniesiono moc do 258KM oraz 265KM.


Poprawiono w niej wiele mankamentów trapiących wcześniejsze odmiany, jednak nadal  problematyczny pozostał kolektor ssący w którym zbiera się nagar. Niestety jednostka o o oznaczeniu OM642 jest bardzo awaryjna oraz kosztowna w naprawach.Silnik konstrukcyjnie nie został dopracowany przez co jego problemy dotyczyły nie tylko osprzętu jak również uszczelnienia chłodnicy oleju oraz problemu z wentylacją skrzyni korbowej. Zwłaszcza ten drugi problem daje się we znaki użytkownikom ponieważ w razie awarii silnik przechodzi w tryb awaryjny.!!! Konsekwencją tej usterki są poważne awarie turbosprężarki. Z problemem Mercedes borykał się do 2010 roku i organizował akcję naprawczą. To nie wszystko jednostka miała od początki źle skalibrowany proces wypalania się sadzy w w filtrze DPF .


Co w konsekwencji doprowadzało do awarii EGR oraz przedostawania się paliwa do oleju co skutkuje jego rozrzedzeniem a w konsekwencji doprowadza do poważnej awarii silnika. Kolejną przypadłością jest problem z kolektorem ssącym w którym zacierają się klapki oraz nastawnikiem sterującym zmienną geometrią łopatek. Objawem tego jest problem z mocą silnika , jeżeli auto nie wkręca się na obroty najprawdopodobnie doszło do zapchania nastawnika turbiny. Jedynym lekarstwem na tą przypadłość jest jazda na wyższych obrotach w innym przypadku koszty wymian nastawnika są wysokie ponad 2000zł. Wyżej wymienione awarie przeważnie zdarzają się przy przebiegach około 200 tys/km oraz przez źle eksploatowane auta. Trzeba pamiętać że jednostka posiada bardzo awaryjny i kosztowny osprzęt, co wiąże się z większymi kosztami części oraz serwisu. Po za tym silnik jest chwalony za bardzo dobre osiągi, przyzwoity poziom spalania oraz bardzo dobrą dynamikę

Specyfikacja

Rodzaj układu: 6-cylindrowy

Ilość zaworów: 24

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • wysoka kultura pracy
  • bardzo dobra dynamika
  • przyzwoity poziom spalania

Wady

  • kosztowny serwis
  • awarie zaworu EGR
  • awarie wtryskiwaczy
  • awarie kolektora ssącego
  • zapychanie się filtra DPF

Informacje serwisowe

  • Kod silnika: OM642
  • Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią
  • Rozrząd: Łańcuch
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Występuje
  • Wtryski: Piezoelektryczne  Firma Bosch
  • Ilość oleju silnikowego: 8.5 L, typ oleju: MB 229.51 lub MB 228.31, wymiana po co 25.000 km lub 1 rok
Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 4) (8.8)
Trwałość 10.0/10
Utrzymanie 6.8/10
Dynamika 9.5/10
Głosy według opinii użytkowników: 4 0

Najbardziej awaryjna część

15%
20%
25%
10%
15%
15%
Suma głosów: 40

Opinie użytkowników

05.05.2024 300C
(8.7)
Opinia: Super silnik. Interwały olejowe przy max 10tys I silnik nie do zdarcia.
  • 10.0/10
  • 6.0/10
  • 10.0/10
Zalety: Kultura pracy i elastyczność.Przy normalnym użytkowaniu i częstych interwałach dość trwała konstrukcja
Wady: EGR,DPF
  • Silnik: 218
  • Rocznik: 2007
  • Przebieg: 170000
  • Spalanie: 9.0 l/100km
Polecam
03.10.2016 Maciej
(8.7)
Opinia: Zmodyfikowana mapa wtrysku : Moc 272 kM, moment 640 Nm, 6,0s /100km/h Auto słabo przyśpiesza powyżej prędkości 200km/h ( może to subiektywna ocena, bo nigdy nie jeździłem samochodem z takim małym silnikiem). Przy 120 tyś km. wymienione amortyzatory przód - 10 tyś zł !) oraz:
  • 10.0/10
  • 8.0/10
  • 8.0/10
  • Silnik: Mercedes W212 E350
  • Rocznik / Przebieg: 2009 / 150 tyś km
Polecam
21.02.2015 sławek
(9.0)
Opinia: Polecam,rocznik 2011 ,przebieg 157.000 km zero problemów,igła
  • 10.0/10
  • 7.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: Mercedes w 212
Polecam
11.03.2014 Melchior
(8.7)
Opinia: Rewelacyjny silnik jak i samochód ,świetnie wszystko współpracuje silnik ,skrzynia jak również świetne zawieszenie .Auto w serwisowaniu bardzo drogie ,spalanie też nie należy do małych średnio 9L ale wielkość oraz pojemność mówi samo za siebie .Przebieg 145 tyś kompletnie żadnych ale to żadnych problemów .
  • 10.0/10
  • 6.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: Mercedes 300CDI 231 KM 2011 r 145 tyś
Polecam

Wybierz silnik i dodaj opinię