Ford

Silnik 1.6 TDCi 16V 90KM (DLD-416)

330748
Silnik 1.6 TDCi 16V 90KM (DLD-416)

Silniki Ford TDCi PSA są stosowane w samochodach marki

  • Ford

Silnik 1.6 TDCI/90KM występuje w pojazdach marki Ford , Volvo, Peugeot , Citroen (tutaj silnik posiada logotyp HDI). Jednostka została skonstruowana przez francuski koncern PSA przy udziale firmy Ford. Silnik posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi firmy Bosch. Ich niewątpliwą zaletą jest stosunkowo niewysoka cena oraz możliwość regeneracji. Jednostka w większości nie współpracuje z problematycznym elementem jakim może okazać się dwumasowe koło zamachowe (w niektórych  modelach zwłaszcza po Liftingu 2008r możliwość występowania dwumasy). Silnik 1.6 TDCI 90KM oznaczony jako 9HX(DV6ATED4) występuje z turbosprężarką o stałej geometrii łopatek . Takie rozwiązanie może nie przekłada się na generowanie wielkich osiągów jednak obsługa i naprawa w razie awarii należy do tanich i prostych. Z kolei turbosprężarkę o zmiennej geometrii można spotkać w innym 90 konnym silniku o logotypie (9hHV). Przed zakupem pojazdu warto sprawdzić czy posiada Filtr cząstek stałych DPF( w modelach po 2010r możliwość występowania DPF-u) Element awaryjny zwłaszcza jeśli poruszamy się głównie w cyklu miejskim. Wówczas może dojść do jego zapchania resztkami sadzy i w konsekwencji do spadku mocy silnika. Niestety koszt wymiany na nowy element to kwota około 3-4 tys. zł. Aby przedłużyć żywotność silnika wysokoprężnego należy stosować się do zaleceń producenta, dotyczących rodzaju oleju oraz częstotliwości jego wymiany. Pamiętajmy również o terminowej wymianie filtrów oleju oraz paliwa i o tankowaniu paliwa wysokiej jakości na sprawdzonych stacjach. W opinii kierowców silnik o mocy 90Km  jest jednostką udaną. Dominują pozytywne komentarze na temat niskich kosztów związanych z eksploatacją oraz ewentualna naprawą. Chwalony jest również za niskie poziomy spalania. Po stronie minusów należy zapisać przeciętna dynamikę oraz kulturę pracy.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 16

Typ wtrysku: bezpośredni

bezpośredni Common Rail

Zalety

  • Niskie spalanie
  • trwała jednostka
  • możliwa regeneracja wtrysków
  • ceny oraz dostępność części

Wady

  • awarie turbiny
  • lejące wtryski
  • przeciętna dynamika
  • zatykające się sitko przewodu smarowania turbiny

Informacje serwisowe

  • Turbosprężarka: Ze stałą geometrią
  • Rozrząd: Pasek, wymiana po po 240.000km lub 10 lat
  • Sprzęgło: Bez koła dwumasowego w zależności od wersji
  • Filtr cząstek stałych: Brak po 2010r
  • Wtryski: Elektromagnetyczne  Firma Bosch-możliwość regeneracji
  • Ilość oleju silnikowego: 3.8 L, typ oleju: Formula Ford 5W30, wymiana po co 20.000 km lub 1 rok

Silniki po 2008r mogą posiadać koło dwumasowe !!!
Silniki po 2010r mogą posiadać  DPF!!!

Uwaga na sitko w przewodzie smarowania turbiny!!!
Zalecane jest przy okazji wymiany oleju jego czyszczenie . Niektórzy mechanicy usuwają całkowicie, należy się jednak zastanowić bo konsekwencją mogą kosztowne  do turbiny mogą dostać się nieczystości. Nowy przewód bez problemu można zakupić w serwisie Forda za kwotę około 200zł .
 
 

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 46) (8.7)
Trwałość 9.1/10
Utrzymanie 9.1/10
Dynamika 7.8/10
Głosy według opinii użytkowników: 45 1

Najbardziej awaryjna część

14%
24%
5%
8%
6%
42%
Suma głosów: 203

Opinie użytkowników

13.06.2020 Focus
(8.7)
Opinia: Trwały, tani, oszczędny. Olej wymieniany co rok na oryginalny fordowski. Nic się nie dzieje. Nie do zabicia.
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 6.0/10
Zalety: Same.
Wady: Ruda lubi forda.
  • Silnik: 1.6 tdci
  • Rocznik: 2005
  • Przebieg: 240000
  • Spalanie: 5.5 l/100km
Polecam
19.05.2020 Focus MK2 combi
(8.3)
Opinia: Na minus turbina regenerowana już 2 razy, z resztą 260 tyś. km nie było większych problemów. Silnik do polecenia przed erą DPF-u
  • 8.0/10
  • 10.0/10
  • 7.0/10
Zalety: spalanie przy dość ciężkiej nodze
Wady: drogi filr paliwa, dosyć głośny,
  • Silnik: 1.6 TDCi 16V 90KM
  • Rocznik: 2007
  • Przebieg: 260000
  • Spalanie: 7.0 l/100km
Polecam
09.04.2020 Ford Fiesta Mk7 1.6TDCI
(0.0)
Opinia: Fiesta 1.6 TDCI przebiego 200 tys. i śmiga super. Turbo oryginalne. Jazda około 50 km dziennie miasto/trasa.
  • 0.0/10
  • 0.0/10
  • 0.0/10
Zalety: Niskie spalanie średnie 5.5 l/100km Zwinne autko
Wady: Troszkę głośny sinik w wyższej partii obrotów no ale to diesel 1.6
  • Silnik: 90
  • Rocznik: 2011
  • Przebieg: 200000
  • Spalanie: 5.5 l/100km
Polecam
06.03.2020 Focus MK2 FL hatchback
(8.3)
Opinia: Jezdze od przebiegu 110K km. Rozrzad zrobiony przy 170k km.troche przed czasem. Glownie po miescie. 15k km na rok. Bez awarii. Turbo oryginalne. Sprzeglo od nowosci. Nie wiem czy ma kolo dwumasowe. Nieduzy moment obrotowy nie obciąży tak napędu jak w 109KM. Z osprzetu pojawila
  • 9.0/10
  • 9.0/10
  • 7.0/10
Zalety: Male spalanie. Przy 70-100 to 4-5litrow. Przy 140 srednia to ok.6l. Miasto ok.7. Od 2000obr.dynamika ok
Wady: Glosny dosyc. Turbodziura do 1800obr.
  • Silnik: 90KM
  • Rocznik: 2009
  • Przebieg: 223000
  • Spalanie: 6.0 l/100km
Polecam
31.01.2020 ford focus mk2
(7.0)
Opinia: Dobry silnik. Przez 5 lat jazdy do zrobienia miałem tylko zawór EGR
  • 8.0/10
  • 6.0/10
  • 7.0/10
Wady: Bardzo drogi filtr paliwa
  • Silnik: 90
  • Rocznik: 2010
  • Przebieg: 26000
  • Spalanie: 6.0 l/100km
Polecam