Silniki Opel 1.3 CDTI to jednostka zapożyczona od koncernu FIATA stosowana w szerokiej gamie modeli Opla. W zależności od modelu posiadał moc 70KM, 75KM, 90KM oraz 105KM. Innowacyjne rozwiązania technologiczne zastosowane w silniku zostały nagrodzone tytułem Engine of the year 2005. Jednostka 4 cylindrowa posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy użyciu systemu Common Rail II generacji z wtryskiwaczami elektromagnetyczymi firmy Bosch. Ich największą zaletą jest możliwość regeneracji oraz stosunkowo niska cena. Wersja 70-konna współpracuje z turbosprężarką o stałej geometrii łopatek.
W mocniejszych jednostkach zamontowano turbinę o zmiennej geometrii. Silnik posiada zwykle sprzęgło dwumasowe, które jest często awaryjne oraz drogie w naprawie.. Po stronie plusów należy zapisać bezobsługowy mechanizm rozrządu oparty o łańcuch. Silnik posiada zwykłe sprzęgło -jednomasowe do duży plus w razie awarii koszty wymiany to wydatek rzędu 400 zł. Użytkownicy dziwią się że w Oplu gdzie silnik jest stosowany występuje dwumasowe koło a w Fiacie nie. Dokładnie tak jest w opracowaniu układu dla Opla zastosowali w tym silniku koło dwumasowe w fiacie nie.
Co do awaryjności można powiedzieć że jest niska pod warunkiem odpowiedniego użytkowania, do najbardziej uciążliwych usterek dochodzi przeważnie przy przebiegu 150-200 tys. Problem może dotyczyć zaworu EGR oraz łańcucha rozrządu który lubi się rozciągnąć a nawet zerwać !!! Problematyczne jest usytuowanie misy olejowej która jest osadzona bardzo nisko i często dochodzi do jej uszkodzenia w skutek czego wycieka olej co może skończyć się zatarciem silnika. Występowały dwie odmiany tego silnika jedna spełniała normy spalin Euro 4 i nie posiadała DPF-u druga spełniająca normy spalin Euro 5 miała montowany seryjnie filtr DPF.
Przeważnie miało te miejsce przy wersjach aut z zagranicy gdzie normy spalin wprowadzane były seryjnie od 2008 roku w Polsce od 2010 roku. Trzeba nadmienić że od 2009 roku do produkcji weszła odmiana silnika 1.3 Multijet II Generacji z fabrycznym filtrem cząstek stałych . Awaryjność tej jednostki jest uzależniona od jej odpowiedniego serwisowania, wiele modeli aut z tym silnikiem pokonują ponad 200tys/km bez żadnych problemów. Wśród kierowców mały fiatowski silnik posiada dobrą opinię chwalony jest za wysoką kulturę pracy, elastyczność oraz niskie spalanie. Po stronie plusów należy zapisać bezobsługowy mechanizm rozrządu oparty o łańcuch. Wśród kierowców mały fiatowski silnik posiada dobrą opinię chwalony jest za wysoką kulturę pracy, elastyczność oraz niskie spalanie.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 16
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
Przeglądy i wymiany oleju co 30tys
ilość oleju 2.8L
Rozrząd na łańcuchu -serwis oraz przegląd przy 250 tys
1.3 CDTI /Multijet II 16v 90 KM (Euro5) posiada seryjnie DPF !!!
1.3 CDTI/Multijet 90 KM (Euro4) bez DPF
1.3 CDTI/Multijet 95KM II generacji seryjnie wyposażony w DPF !!!
Turbosprężarka
1.3 CDTI/MJT 70KM 75KM Turbina stała geometria
1.3 CDTI/MJT 90KM 95KM Turbina zmienna geometria
1.3 MultiJet Fiat – brak koła dwumasowgo !!!
1.3 CDTI Opel -w mocniejszych wersjach koło dwumasowe
Średnia (głosów: 27) | (7.5) |
Trwałość | 7.6/10 |
Utrzymanie | 8.1/10 |
Dynamika | 6.8/10 |