Silnik Honda 2.2 i-CTDI o moc 140KM z maks. momentem obr. 340Nm przy 2000obr/min. został całkowicie opracowany przez inżynierów z japońskiego koncernu i wszedł do produkcji w 2003 roku. Konstrukcja silnika wykonana w całości z aluminium z szeregiem nowatorskich rozwiązań. Jednostka 4 cylindrowa, posiadająca wtrysk bezpośredni realizowany za pomocą systemu Common Rail II generacji z wtryskami elektromagnetycznymi firmy Bosch ciśnieniu 1950 barów.
Ich największą zaletą jest stosunkowo niewysoka cena oraz możliwość regeneracji. Jednostka występuje z turbosprężarką ze zmienną geometrią łopatek oraz z kołem dwymasowym. Po stronie plusów należy zapisać bezobsługowy mechanizm rozrządu oparty o łańcuch. Silnik z początkowych lat produkcji borykał się z problemami pompy wysokiego ciśnienia, oraz awarią turbosprężarki (problem z wirnikiem) te przypadłości zostały wyeliminowane po 2004 roku.Problem tyczył się również rozciągającego się łańcucha rozrządu,o czym mogą świadczyć niepokojące odgłosy dobiegające spod maski.
Niestety oryginalne zamienniki są kosztowne i poważnie obciążą budżet w przypadku awarii.Przed zakupem pojazdu z nieudokumentowaną przeszłością oraz z dużym przebiegiem należy wziąć pod uwagę potencjalne awarie koła dwumasowego, turbosprężarki lub zaworu EGR. W późniejszym okresie po 2006 roku silnik zaczął współpracować z problematycznym filtrem cząstek stałych DPF, nie we wszystkich wersjach, jedynie na wybrane kraje Europy.Awaryjnym zwłaszcza jeśli auto porusza się głównie w cyklu miejskim, wówczas może dojść do jego zatkania cząsteczkami niewypalonej sadzy. W konsekwencji prowadzi to do spadku mocy silnika i kosztownej naprawy. Producent przewiduje żywotność filtra DPF na około 160. tys/km.
Podsumowując , jednostka 2.2 i-CTDI jest konstrukcją udaną nie sprawiającą większych problemów, zwłaszcza godne polecenia są jednostki po 2006 roku w których wadliwe elementy zostały wyeliminowane jednak trzeba uważać na filtr cząstek stałych który był już montowany (sprawdzić po winie czy silnik posiada DPF). W opinii użytkowników silnik jest chwalony za dobre osiągi niskie koszty użytkowania oraz małą awaryjność. A przestrzeni lat był uznawany za jeden z lepszych silników wysokoprężnych .
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 16
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
uwaga na wadliwy osprzęt z pierwszych lat produkcji do 2006r dotyczy to :
– luz wirnika w turbosprężarce
– pompy wysokiego ciśnienia
-rozciąganie się łańcucha rozrządu do 2006r
-awarie EGR
-wtryskiwaczy
Wszystkie te wady po 2006r zostały dopracowane i nie sprawiają problemów
DPF !!!
Silnik 2.2 i-CTDI od 2006 roku był wyposażany w filt czastek stałych DPF – opcja na wybrane kraje Europy – przed zakupem warto sprawdzić czy dany model posiada lub nie DPF
2.2 i-CTDI 150KM od 2009 r seryjnie wyposażony w filtr cząstek stałych !!!
Żywotność Filtra szacuje się mniej więcej na około 160tys/km
Wymiana oleju i filtrów zalecana jest co 20 tys/km
Średnia (głosów: 22) | (8.1) |
Trwałość | 8.6/10 |
Utrzymanie | 6.8/10 |
Dynamika | 9.0/10 |