Silnik Toyota 2.2 D-4D z rodziny AD Toyota wprowadziła na rynek w 2004 roku. Silnik miał szerokie zastosowanie w modelach Auris , Avensis, RAV4 oraz w Lexusie IS II. Od 2008 roku wprowadzono wersje D-CAT (Diesel Clean Advanced Technology) – jest to zaawansowana technologia oczyszczania spalin, jednostka seryjnie wyposażona w DPF. Mocny wysokoprężny silnik z japońskiego koncernu w zależności od modelu posiada moc 136KM, 150KM lub 177KM. Jednostka 4-cylindrowa posiadająca bezpośredni wtrysk paliwa realizowany za pomocą systemu Common Rail z wtryskiwaczami pizoelektrycznymi Denso.
Ich zaletą jest precyzyjne dawkowanie paliwa proporcjonalne do obciążenia silnika. Niestety są drogie i praktycznie nienaprawialne Silnik współpracuje z turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek oraz kołem dwumasowym. Na pewno atutem tej jednostki jest mechanizm rozrządu oparty na łańcuchu. Bardzo dobre przyspieszenie, doskonała akustyka to cechy charakterystyczne dla japońskiego producenta. Uwaga na auta z dużym przebiegiem !!! zdarzają się usterki uszczelki pod głowica dotyczy to aut o sporym przebiegiem i bardzo mocnej eksploatacji.
Często zdarza się to w przypadku bardzo dynamicznej jazdy do czego zachęca pojemność oraz moc silnika 2.2 D-4D. Kolejnym minusem jest dość spore spalanie zwłaszcza w mieście często przekracza 10l/100km. Poza tym jednostka oferuje świetne osiągi, elastyczność oraz wysoka kulturę pracy. Ze względu na wysoki koszt ewentualnych napraw trzeba pamiętać o odpowiedniej eksploatacji a jeżeli jesteś zainteresowany zakupem to koniecznie sprawdzić stan oraz przebieg auta.
System D-CAT–(Diesel Clean Advanced Technology)
To technologia która ma za zadanie uzyskanie jak najlepszych wyników w obniżeniu emisji spalin Co2. Z badań wynika że jednostki wyposażone w ten system emitują o 50% mniej tlenku Azotu oraz 80% mniej cząstek stałych !!!
System D-CAT jest wyposażony w 4-drożny katalizator DPNR (Diesel Particulates and NoX Reduction) zastosowano dodatkowo 5-ty wtryskiwacz który podaje paliwo do filtra cząstek stałych w celu wypalenia zebranej sadzy. Co ważne cały mechanizm jest całkowicie bezobsługowy, nie potrzeba dodatkowych płynów jak to mam miejsce w innych systemach. Jednak trzeba pamiętać że auta z filtrami cząstek stałych powinny pokonywać dłuższe trasy w celu poprawienia pracy całej jednostki.
.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 16
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
Wadliwe modele
awarie uszczelki pod głowicą !!!
sporu pobór oleju -silniki z oznaczeniem 2AD ponad 0.5 l na 1000km !!!
Dotyczy to jednostek 2.2 D-4D 150KM , 2.2 D-4D D-CAT 177KM
Auta z tymi wadami fabrycznymi były zakwalifikowane do wymiany silnika na nowy warunek jest taki auto nie może mieć więcej niż 7 lat oraz przebieg nie większy niż 180 tys
Avensis 2AD ( 2005 – 2009)
RAV4 2AD ( 2005 – 2008)
Auris 2AD (2006 2009)
Verso 2AD ( 2005- 2008)
W większości powodem tej sytuacji jest nadmierna i bardzo mocna eksploatacja która powoduje podnoszenie się głowicy a co za tym idzie uszkodzenie uszczelki.
Średnia (głosów: 21) | (7.8) |
Trwałość | 8.5/10 |
Utrzymanie | 7.2/10 |
Dynamika | 7.8/10 |