Silnik Volvo 2.4 D5 20V z rodziny Volvo Modular Engine występował w samochodach Volvo w latach 2001-2016. Został całkowicie opracowany przez inżynierów szwedzkiego koncernu. Jednostka 5-cylindrowa o maksymalnym momencie obrotowym 400Nm. Jest to jeden z najbardziej popularnych silnik koncernu Volvo.
Przez lata przeszedł szereg modyfikacji i na rynku spotkamy jego trzy generacje. Pierwsza z lat 2001-2005 – najmniej awaryjna oraz z najmniej zaawansowanym osprzętem (brak filtra cząstek stałych DPF). Posiadała wtrysk bezpośredni realizowany za pomocą systemu Common Rail z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi Bosch które są tańsze i łatwiejsze w naprawie. Najpopularniejsza odmianą to wersja 163KM – trwała i mało awaryjna oraz osprzęt tańszy w ewentualnych naprawach.
Do najbardziej awaryjnych podzespołów trzeba zaliczyć wrażliwe wtryskiwacze na złej jakości paliwo, plusem jest ich możliwość regeneracji.Druga generacja bardziej zaawansowana weszła w 2006 roku – wyposażona w filtr cząstek stałych DPF i spełniająca normę spalin Euro4. Najważniejsza zmiana nastąpiła w układzie wtryskowym, w którym zastosowano wtryskiwacze piezoelektryczne Bosch. Ich największą zaletą jest precyzyjne dawkowanie paliwa proporcjonalne do obciążenia silnika. Minusem bardzo wysoki koszt nowego elementu oraz niskie możliwości regeneracyjne. Do najbardziej awaryjnych części trzeba zaliczyć problem z uszkodzeniem klap w kolektorze dolotowym.
Trzecia generacja najbardziej zaawansowana technologicznie weszła do produkcji w 2009 roku, a najpopularniejsza odmiana to wersja 205KM oraz 215KM spełniająca normy spalin Euro5 serynie wyposażona w DPF. Silnik współpracuje z turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek oraz z kołem dwumasowym. W celu przestrzegania rygorystycznych norm czystości spalin silniki współpracują z problematycznym filtrem cząstek stałych. Element szczególnie awaryjny jeśli poruszamy się w cyklu miejskim. Bezsprzecznie po stronie minusów należy zapisać wysokie koszty obsługi w przypadku ewentualnej awarii. Aby przedłużyć żywotność jednostki wysokoprężnej należy stosować się do zaleceń producenta odnośnie rodzaju oleju silnikowego oraz przestrzeganiu terminowej wymiany filtrów paliwa. Zwracajmy uwagę na czystość oraz jakość tankowanego paliwa.
W opinii kierowców dominują pozytywne opinie, użytkownicy przede wszystkim chwalą sobie go za wysoką kulturę pracy, bardzo dobrą dynamikę, przyspieszenie oraz niskie poziomy spalania. Dodatkowo silnik charakteryzuje się bardzo niską awaryjnością, oraz długą żywotnością nawet do 1-milona kilometrów oczywiście przy odpowiednim użytkowaniu, serwisie i dbaniu o jego osprzęt.
Rodzaj układu: 5-cylindrowy
Ilość zaworów: 20
Typ wtrysku: bezpośredni
Common Rail
Średnia (głosów: 93) | (8.4) |
Trwałość | 8.9/10 |
Utrzymanie | 7.7/10 |
Dynamika | 9.5/10 |