Silnik Mazda 1.6 MZ-CD występuje w modelu Mazda 2 oraz Mazda 3. Generuje moc 90, 95 lub 109KM. Silnik został całkowicie opracowany przez francuski koncern PSA przy współpracy inżynierów Forda. Jednostka 4 cylindrowa posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi firmy Bosch. Bezspornie ich największa zaletą jest możliwość stosunkowo taniej regeneracji.
Słabsza wersja 90 konna w większości występuje bez koła dwumasowego współpracuje z turbosprężarka o stałej geometrii łopatek. Silniki o mocach powyżej 109KM posiadają koło dwumasowe oraz turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek, co przekłada się na dynamikę, przyspieszenie oraz wyższą kulturę pracy. W celu przestrzegania rygorystycznych norm czystości spalin nowsze silniki kooperują z problematycznym filtrem cząstek stałych. Element awaryjny zwłaszcza w cyklu miejskim. Wówczas może dojść do jego zapchania cząstkami sadzy i w efekcie spadku mocy silnika i podniesieniu się poziomu oleju oraz uszkodzenia wtrysków. Niestety koszt wymiany na nowy element to kwota około 3-4 tys. zł (usunięcie około 1000zł-niestety nie jest to zgodne z normami oraz prawem!!!).
Aby przedłużyć żywotność jednostki wysokoprężnej należy stosować się do zaleceń producenta odnośnie rodzaju oleju silnikowego oraz przestrzeganiu terminowej wymiany filtrów. Kierowcy chwalą sobie jednostkę za bardzo dobrą dynamikę, niskie poziomy spalania, a przede wszystkim bezawaryjność. W opinii kierowców silnik 1.6 TDCI o mocy jest jednostką udaną . Dominują pozytywne komentarze na temat dynamiki oraz niskich poziomów spalania. Po stronie minusów należy zapisać wyższe koszta obsługi w przypadku ewentualnych napraw w wersjach 109KM filtra cząstek stałych, koła dwumasowego oraz turbiny o zmiennej geometrii łopatek.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 16
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
Silnik 1.6 CD 90KM
Silniki po 2008r mogą posiadać koło dwumasowe !!!
Silniki po 2010r mogą posiadać DPF!!!
Uwaga na sitko w przewodzie smarowania turbiny!!!
Zalecane jest przy okazji wymiany oleju jego czyszczenie . Niektórzy mechanicy usuwają całkowicie, należy się jednak zastanowić bo konsekwencją mogą kosztowne do turbiny mogą dostać się nieczystości. Nowy przewód bez problemu można zakupić w serwisie Forda za kwotę około 200zł
Silnik 1.6 CD 109KM
Posiada !!!
Turbosprężarka ze zmienną geometrią łopatek Garretta
wystepuje Koło dwumasowe
Filtr cząstek stałych DPF
Średnia (głosów: 8) | (8.8) |
Trwałość | 8.8/10 |
Utrzymanie | 8.5/10 |
Dynamika | 9.0/10 |