Silnik Mazda 2.0 MZR-CD o mocach od 110KM do 143KM wszedł do produkcji w 2002 roku i miał zastosowanie w modelach Mazda 5 oraz Mazda 6. Jest to pierwsza konstrukcją opracowaną całkowicie przez japońskich inżynierów Mazdy z układem Common Rail . Niestety często mylona z silnikami Forda 2.0 TDCI o podobnych mocach która jest bardzo awaryjna.Jednostka 4 cylindrowa posiada wtrysk bezpośredni realizowany za pomocą systemu Common Rail firmy Denso o ciśnieniu 1800ba.
Pierwsza odmiana silnika pochodzi z lat produkcji 2002-2005 i generowała moc 121KM oraz 136KM i dysponowały identycznymi momentami obrotowymi 230Nm przy 2000obr/min.Silnik w tych odmianach spełniał normy spalin Euro 3 i nie występował z filtrem cząstek stałych DPF.Jedynie otrzymał katalizator z sondą lambda i współpracował z układem recyrkulacji spalin EGR.Kolejną odmianą tej jednostki są wersje z mocami 110KM oraz 143KM weszły do produkcji w 2005r.
W celu przestrzegania rygorystycznych norm czystości spalin silnik seryjnie wyposażony został w problematyczny filtr cząstek stałych DPF i spełniały normy spalin Euro4. Niestety podczas jazdy miejskiej może dojść do jego zapchania cząstkami sadzy i w efekcie spadku mocy silnika. Następstwem jest dostania się paliwa do oleju co powoduje podniesienie poziomu oleju w misie, a w konsekwencji prowadzi do uszkodzenie wtrysków . Dotyczy to w szczególności silników z oznaczeniem RF7J z lat 2005-2007 Niestety koszta naprawy są bardzo wysokie.
Kolejna odmiana o mocy 140KM weszła do produkcji w 2007 roku, od poprzednich wersji różniły się układem EGR oraz nowszym filtrem DPF. W 2011 roku silniki zostały wyparte przez nowsze model które spełniał bardziej rygorystyczne normy spalin Euro 5. Usterkowość jednostki jest uzależniona przede wszystkim od lat produkcji, silnik z pierwszych lat produkcji są zdecydowanie mniej awaryjne i posiadaj mniej skomplikowany osprzęt. Do najbardziej awaryjnych części trzeba zaliczyć problemy z zaworem EGR oraz kołem dwumasowy przeważnie ma to miejsce po wyżej 200 tys /km.
Kolejnym problemem jest zatykające się sitko pompy oleju w misce olejowej co prowadzi do zatarcia jednostki napędowej. Układ wtryskowy jest nader trwały jednak boryka się z nieszczelnymi podkładkami pod wtryskiwaczami.Zdarzały się wytarcia złuszczenia wałków rozrządu problem dotyczy raczej silników eksploatowanych na krótkich odcinakach przy nie dogrzanym silniku. Sama jednostka jest bardzo trwała jedynie osprzęt może sprawiać problemy zwłaszcza w nowszych odmianach. Jeśli chodzi o przyspieszenie oraz dynamikę oba parametry są bardzo zadowalające. Spalanie na niskim poziomie. Aby przedłużyć żywotność jednostki wysokoprężnej należy stosować się do zaleceń producenta odnośnie rodzaju oleju silnikowego oraz przestrzeganiu terminowej wymiany filtrów. Kierowcy chwalą sobie jednostkę za bardzo dobrą dynamikę, niskie poziomy spalania.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 16
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
Olej !!!
Wymiana oleju przewidziana co 20tys/km zalecany Dexelia 5W30
W przypadku filtra DPF stosować olej przeznaczony do aut z filtrem cząstek stałych
Średnia (głosów: 13) | (8.4) |
Trwałość | 8.4/10 |
Utrzymanie | 7.2/10 |
Dynamika | 9.6/10 |