Silnik Ford 2.0 TDCI/PSA o oznaczeniu DW10 występował w pojazdach marki Ford oraz koncernu PSA. Po nieudanych próbach stworzenia własnej konstrukcji firma Ford przy współpracy z koncernem PSA (Citroen Peugeot) skonstruowała kolejną 2 -itrową jednostkę wysokoprężną. Silnik od 2005r występował w modelach Mondeo, S-Max, Focus i generował on moce 115KM 130KM,136KM,140KM a debiut przypadał na model Ford Focus MK2 z mocą 136KM.
Silnik trzeba podzielić na trzy generacje pierwsza produkowana od 2005 roku do 2010 roku najbardziej popularna i trwała odmiana, druga od 2010 roku oraz trzecia po 2014 roku najbardziej zaawansowana technologicznie. Jednostka 16-zawarowa zasilana układem wtryskowym Common Rail II Generacji z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi firmy Siemens. Ich największą wartością jest precyzyjne dawkowanie paliwa wprost proporcjonalnie do obciążenia silnika, po stronie minusów należy zapisać bardzo wysoką cenę oraz niezwykle trudną regenerację.
Jednostka współpracuje z turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek oraz kołem dwumasowym, które w modelach z dużym przebiegiem mogą okazać się awaryjne. Na plus można zaliczyć długą trwałość paska rozrządu jego interwał przypada dopiero na 240. tys/km lub 10 lat !!!. km. Jednostka nie zawsze były wyposażone w DPF zwłaszcza tez s salonów z Polski. Jednak w większości występuje z problematycznym filtrem cząstek stałych DPF który podatny jest na awarie jeśli poruszamy się w cyklu miejskim. Wówczas dochodzi do nagromadzenia się cząstek sadzy wewnątrz DPF-U i w konsekwencji do jego zatkania oraz spadku mocy silnika podniesienie się poziomu oleju oraz uszkodzeniu wtrysków.
W większości odmian po 2008 roku był stosowany DPF zwłaszcza w autach z importu gdzie normy spalin obowiązywały dużo wcześniej. Najbardziej popularna odmiana to wersja 140-konna jest znana z wielu modeli a jej proporcje mocy i pojemności są idealnie wyważone w stosunku do modelu. Możemy również spotkać odmianę 2.0TDCI 115KM z oznaczeniem Econetic, to bardzo oszczędna wersja , w którym zastosowano lepsze rozwiązania pozwalające na obniżenie kosztów użytkowania nie tracą przy tym na kulturze pracy silnika.W roku 2010 ze względu na spełnienie norm emisji spalin Euro 5,
Ford wprowadził zmodernizowaną i udoskonaloną II generację tej jednostki. Przede wszystkim znajdziemy tu mocniejszą odmianę o mocy 163KM !!! Dotychczasowy Układ wtryskowy Simensa został zastąpiony nowym bardziej zaawansowanym technologicznie układem firmę Delphi. Następną zmianą było zastosowania nowej generacji układu spalania oraz nowszej generacji turbosprężarki . Zadaniem inżynierów było nie tylko wyeliminowanie emisji spalin ale uzyskanie lepszych osiągów i zmniejszenie spalania. Kolejną III generację Ford wprowadził w roku 2014. silnik został poddany dużym modyfikacją, zastosowano w nim nowsze rozwiązania dotyczące rozbudowanej elektroniki oraz osprzętu.
Silniki współpracuje z dwoma rodzajami skrzyni biegów manualna 6-cio biegową oraz automatyczna 6-stopniową przekładnią PowerShift.Jednostka wyposażona w filtr cząstek stałych III generacji spełniający najbardziej rygorystyczne normy spalin Euro 6. Awaryjność jednostki zwłaszcza z pierwszych lat produkcji jest na bardzo niskim poziomie ale jest to również uzależnione od jej użytkowania. Zdarzają się auta z silnikami o przebiegach 200 tys z poważnymi usterkami, przeważnie nie odpowiednio serwisowane. Do najbardziej kosztownych trzeba zaliczyć awarię układu wtryskowego, koła zamachowego dwumasoweg czy turbosprężarki.
Zdecydowanie bardziej kosztowne są odmiany po 2010 roku gdzie zastosowano bardziej zaawansowaną technologię oraz droższy osprzęt zwłaszcza układ wtryskowy.W razie awarii wtrysków trzeba liczyć się poważnymi kosztami ponieważ wtryski są nienaprawialne (brak możliwości regeneracji). W opinii użytkowników silnik jest chwalony za dobre osiągi wysoką kulturę pracy, niski poziom spalania oraz niską awaryjność. Dynamika oraz elastyczność zachwyci najbardziej wybredne gusta jest na bardzo dobrym poziomie.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 16
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
Układ wtryskowy Siemens stosowany od 2006 do 2010r
Układ wtryskowy Delphi stosowany od 2010r
Silnik z oznaczeniem (DW10BTED)-wtryski Pizoelektryczne -Bosch nienaprawialne
DPF !!!
Nie wszystkie jednostki są seryjnie wyposażone w filtr cząstek stałych DPF !!! Mogą się zdążyć silniki z pierwszych lat produkcji, produkowanych na dystrybucję Polską w którym DPF nie występuję ale nie ma reguły ( najlepiej sprawdzić po numerze VIN).
Średnia (głosów: 39) | (8.8) |
Trwałość | 9.2/10 |
Utrzymanie | 8.3/10 |
Dynamika | 9.3/10 |