Silnik PSA 1.6 HDi DV6 TED4 generuje moc 109 lub 110KM. Konstrukcja francuskiego koncernu PSA zaprojektowana wspólnie z inżynierami Forda, miała szerokie zastosowanie w samochodach Citroen, Peugeot, Ford, Mazda, Volvo oraz BMW Mini. Silnik posiada bezpośredni wtrysk paliwa realizowany przy pomocy systemu Common rail z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi. Ich niewątpliwą zaletą jest stosunkowo niewysoka cena oraz możliwość regeneracji. Jednostka współpracuje z dwumasowym kołem zamachowym, turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek firmy Garett oraz Filtrem Cząstek Stałych -FAP !!!.
Takie rozwiązanie wpływa na podniesienie generowanych osiągów oraz spełniaj rygorystyczne normy spalin EURO 4, jednak w przypadku awarii koszta serwisu są wysokie. Przed zakupem pojazdu warto sprawdzić czy posiada Filtr cząstek stałych FAP ponieważ nie wszystkie modele były seryjnie wyposażone FAP.Zdarzają się odmiany bez filtra zwłaszcza produkowane na rynek wschodni ale nie tylko. Element awaryjny zwłaszcza jeśli głównie poruszamy się w cyklu miejskim. Wówczas może dojść do jego zapchania resztkami sady i w konsekwencji do spadku mocy silnika jak również może dojść do niebezpiecznego podniesienia się poziomu oleju Odpowiada za to nie spalone paliwo które dostaje się do oleju co skutkuje poważnymi awariami w konsekwencji zatarciem silnika.
Musimy również pamiętać o uzupełnianiu specjalnego płynu (Eolys) co 120 tys, jest potrzebny do wypalania sadzy zbierającej się w filtrze. Nie wszyscy wiedzą że płyn jest automatycznie pobierany i mieszany z paliwem w tym celu zalecane jest tankowanie paliwa nie mniej niż około 20 l. Po każdorazowym zatankowaniu jest przeliczana dawka na pobranie płynu. Niestety koszt wymiany na nowy element to kwota około 3 tys. zł. Aby przedłużyć żywotność silnika wysokoprężnego należy stosować się do zaleceń producenta, dotyczących rodzaju oleju oraz częstotliwości jego wymiany.
Pamiętajmy również o terminowej wymianie filtrów oleju oraz paliwa i o tankowaniu paliwa wysokiej jakości na sprawdzonych stacjach. W opinii kierowców silnik 1.6 HDI o mocy 110KM jest jednostką udaną. Dominują pozytywne komentarze na temat dynamiki oraz niskich poziomów spalania. Po stronie minusów należy zapisać wyższe koszta obsługi w przypadku ewentualnych napraw oraz problematyczny filtr cząstek stałych.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 16
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
Silnik 1.6HDI 109KM z Fap – Trzeba pamiętać o uzupełnianiu specjalnego płynu (Eolys)
Zdarzają się auto z tym silnikiem które nie są wyposażone w FAP !!!
Średnia (głosów: 44) | (7.9) |
Trwałość | 8.3/10 |
Utrzymanie | 8.0/10 |
Dynamika | 7.7/10 |