Popularne na rynku

Silnik PSA 1.6 HDi 16V 109KM-110KM DV6 TED4

300482
Silnik PSA 1.6 HDi 16V 109KM-110KM DV6 TED4

Silniki PSA HDi / e-HDi są stosowane w samochodach marki

  • Citroen
  • Peugeot
  • Fiat

Silnik PSA 1.6 HDi DV6 TED4  generuje moc 109 lub 110KM. Konstrukcja francuskiego koncernu PSA zaprojektowana wspólnie z inżynierami Forda, miała szerokie zastosowanie w samochodach Citroen, Peugeot, Ford, Mazda, Volvo oraz BMW Mini. Silnik posiada bezpośredni wtrysk paliwa realizowany przy pomocy systemu Common rail z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi. Ich niewątpliwą zaletą jest stosunkowo niewysoka cena oraz możliwość regeneracji. Jednostka współpracuje z dwumasowym kołem zamachowym, turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek firmy Garett oraz Filtrem Cząstek Stałych -FAP !!!.


Takie rozwiązanie wpływa na podniesienie generowanych osiągów oraz spełniaj rygorystyczne normy spalin EURO 4, jednak w przypadku awarii koszta serwisu są wysokie. Przed zakupem pojazdu warto sprawdzić czy posiada Filtr cząstek stałych FAP ponieważ nie wszystkie modele były seryjnie wyposażone FAP.Zdarzają się odmiany bez filtra zwłaszcza produkowane na rynek wschodni ale nie tylko. Element awaryjny zwłaszcza jeśli głównie poruszamy się w cyklu miejskim. Wówczas może dojść do jego zapchania resztkami sady i w konsekwencji do spadku mocy silnika jak również może dojść do niebezpiecznego podniesienia się poziomu oleju Odpowiada za to nie spalone paliwo które dostaje się do oleju co skutkuje poważnymi awariami w konsekwencji zatarciem silnika.


Musimy również pamiętać o uzupełnianiu specjalnego płynu (Eolys) co 120 tys, jest potrzebny do wypalania sadzy zbierającej się w filtrze. Nie wszyscy wiedzą że płyn jest automatycznie pobierany i mieszany z paliwem w tym celu zalecane jest tankowanie paliwa  nie mniej niż około 20 l. Po każdorazowym zatankowaniu jest przeliczana dawka na pobranie płynu. Niestety koszt wymiany na nowy element to kwota około 3 tys. zł. Aby przedłużyć żywotność silnika wysokoprężnego należy stosować się do zaleceń producenta, dotyczących rodzaju oleju oraz częstotliwości jego wymiany.


Pamiętajmy również o terminowej wymianie filtrów oleju oraz paliwa i o tankowaniu paliwa wysokiej jakości na sprawdzonych stacjach. W opinii kierowców silnik 1.6 HDI o mocy 110KM jest jednostką udaną. Dominują pozytywne komentarze na temat dynamiki oraz niskich poziomów spalania. Po stronie minusów należy zapisać wyższe koszta obsługi w przypadku ewentualnych napraw oraz problematyczny filtr cząstek stałych.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 16

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • niskie poziomy spalania
  • bardzo dobra dynamika
  • zadowalająca kultura pracy
  • wtryski podlegają regeneracji
  • trwała jednostka napędowa

Wady

  • Problematyczny osprzęt
  • awaryjny filtr-FAP
  • koło dwumasowe
  • szwankująca elektronika
  • wysokie koszty serwisu

Informacje serwisowe

  • Kod silnika: DV6 TED4
  • Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią
  • Rozrząd: Pasek, wymiana po po 240.000 km lub 10 Lat
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Występuje Euro 4
  • Wtryski: Elektromagnetyczne  Firma Bosch
  • Ilość oleju silnikowego: 3.8 L, typ oleju: Total 5W30, wymiana po 20.000 km lub 1 rok

Silnik 1.6HDI 109KM z Fap – Trzeba pamiętać o uzupełnianiu specjalnego płynu (Eolys)
Zdarzają się  auto z tym silnikiem które nie są wyposażone w FAP !!!

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 44) (7.9)
Trwałość 8.3/10
Utrzymanie 8.0/10
Dynamika 7.7/10
Głosy według opinii użytkowników: 37 7

Najbardziej awaryjna część

15%
9%
8%
8%
38%
22%
Suma głosów: 220

Opinie użytkowników

17.03.2024 308
(6.0)
Opinia: Spalanie stosunkowo niskie ale bez przesady, że jeździ się o kropelce może w trasie do 100 km/h. W mieście wcale tak super nie jest. Łańcuszek rozrządu spinający wałki mi się rozciągnął przy 130 tys.km. Silnik stosunkowo głośny. dużo zapoceń w różnych częściach.
  • 6.0/10
  • 6.0/10
  • 6.0/10
  • Silnik: 109 1.6
  • Rocznik: 2009
  • Przebieg: 167
  • Spalanie: 6.2 l/100km
Polecam
18.09.2022 Citroen C4 Coupe
(9.0)
Opinia: Powiem tak…. Mam dwa samochody z tym silnikiem o oznaczeniu 9HZ w Peugeocie 307 i Citroenie C4 coupe. Peugeot jest od 7 lat (432tys km) w rodzinie a citroen od 5 lat (367tys km). Silnik jest bardzo wytrzymały i dynamiczny, ciszy oraz ekonomiczny. W Citroenie
  • 10.0/10
  • 8.0/10
  • 9.0/10
Zalety: Oszczędny, trwały, przeciętny w kosztach serwisowania tak jak inne diesle, dynamiczny
Wady: DPF/FAP i EGR pozbywać się tego g#%na!!!
  • Silnik: 110KM
  • Rocznik: 2009
  • Przebieg: 367341
  • Spalanie: 5.2 l/100km
Polecam
08.02.2022 Peugeot 308 t7
(8.0)
Opinia: Znakomity w mieście. 5 lat jeżdżę miasto i 0 problemów.
  • 9.0/10
  • 10.0/10
  • 5.0/10
Zalety: Spalanie 5.8 miasto średnia prędkość 27 km
  • Silnik: 109
  • Rocznik: 2008
  • Przebieg: 125000
  • Spalanie: 5.8 l/100km
Polecam
03.01.2022 xssara picasso
(8.7)
Opinia: Posiadałem ten silnik w citroenie xssara picasso 2005 rok miałem jak go sprzedawałem 270tys przejechałem około 70 tys i silnik naprawdę mogę polecić spalanie około 6 litrów srednio 40/60 miasto/trasa podczas eksploatacji wymieniłem koło dwu masowe i zaślepiłem egr jeżeli ktoś się boi dwu masy
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 6.0/10
Zalety: trwała jednostka niskie spalanie
Wady: trochę mułowaty
  • Silnik: 1,6hdi 109km
  • Rocznik: 2005
  • Przebieg: 270000
  • Spalanie: 6.0 l/100km
Polecam
15.12.2021 C5 I, face lifting
(8.7)
Opinia: C5 przejechal we Francji 270.000 km a w Polsce jeszcze 100.000 km. Wymiec trzeba bylo turbo i kolo dwumasowe. Poza tym zadnych awarii. FAP dziala, wtryski i pompa wtryskowa tez ok. Trzeba bylo wymiec podkladke po jednym wtryskiwaczem. Moge spokojnie polecic. Oszczedny. Przy 80 km/h schodzil ponizej 4 L/100km.
  • 8.0/10
  • 10.0/10
  • 8.0/10
Zalety: Oszczedny, bezawaryjny
Wady: Brak
  • Silnik: 1.6hdi, FAP, 109km
  • Rocznik: 2006
  • Przebieg: 370000
  • Spalanie: 4.5 l/100km
Polecam