Silnik Renault 1.9 dCi 130KM F9Q zadebiutował wraz z liftingiem modelu Renault Laguna w 2005 r i był stosowany do 2011 roku. Silnik występował w dwóch wersjach z normą Euro 4 w latach 2005-2009 oraz Euro 5 od 2009-2011 r. Jednostka oparta na tym samym bloku różniąca się nieznacznie osprzętem. Mianowicie pierwsza odmiana różniła się innym umiejscowieniem turbiny w górnej części silnika, oraz innym systemem wypalania filtra FAP.
W nowszej wersji filtr FAP jest wypalany za pomocą piątego wtryskiwacza który dozuje paliwo do jego wypalenia. To rozwiązanie jest całkowicie bezobsługowe i nie stwarza użytkownikom kompletnie żadnych problemów. Zdarzają się wersje tego silnik które nie posiadają filtra cząstek stałych DPF -w większości dotyczy to samochodów z polskiej sieci dilerskiej do 2010. r Jednak aby to sprawdzić trzeba udać się do serwisu i sprawdzić po numerze Vin lub fizycznie.
Ponadto w nowszej wersji zastosowano nowszej generacji zawór EGR nowszy osprzęt oraz turbina występuje po prawej stronie silnika. Obie konstrukcje posiadają system wtrysku bezpośredniego realizowany przy pomocy systemu Common Rail II generacji z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi Bosch .Ich główną zaletą jest stosunkowo niska cena oraz możliwość regeneracji, współpracują z kołem dwumasowym oraz turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek.
Oba elementy poprawiają dynamikę oraz kulturę pracy jednostki napędowej. W opinii kierowców silniki z 1.9 dCi 130KM chwalone są za stosunkowo niską awaryjność oraz zadowalające poziomy spalania. Po stronie plusów należy zapisać wysoką kulturę pracy jednostki wysokoprężnej. W tym przypadku francuscy inżynierowie pieczołowicie odrobili lekcje i nowsza jednostka jest wolna od awarii trapiących poprzednika.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 8
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
DPF !!!
Zdarzają się wersje tego silnik które nie posiadają filtra cząstek stałych DPF -w większości dotyczy to samochodów z polskiej sieci dilerskiej do 2010. r Jednak aby to sprawdzić trzeba udać się do serwisu i sprawdzić po numerze Vin lub fizycznie.
wtryskiwacze elektromagnetyczne-regeneracja 600zł, nowy element 1200zł
OLEJ !
Zalecany olej do silników diesla DCi Renault z filtrem cząstek stałcyh FAP
Elf Evolution Full-Tech FE 5W30 5L syntetyczny olej / poprzednio ELF Solaris DPF 5W30
WAŻNE !!!
Serwis podaje wymiany oleju co 30.000 km lub 2 lata jednak mechanicy zalecają skrócenie wymiany do15.000 km lub 1roku przez co zmniejszamy ryzyko poważnych awarii.
Średnia (głosów: 46) | (9.2) |
Trwałość | 9.7/10 |
Utrzymanie | 8.8/10 |
Dynamika | 9.2/10 |