Silnik Suzuki 1.5 DDiS generujący moc 65KM lub 86KM przy maksymalnym momencie obrotowym 200Nm. Silnik pochodzi z koncernu Renault o oznaczeniu K9K. Silniki z pierwszych lat produkcji o mocy 65KM nie posiadały intercoolera, przez co były mało dynamiczne a wtryskiwacze dostarczała firma Delphi. Nie należały one jednak do szczególnie trwałych zwłaszcza w kontakcie z paliwem kiepskiej jakości , również pompa wysokiego ciśnienia była bardzo awaryjna – łuszczenie, ścieranie łożysk w niej doprowadza do powstania opiłków metalu które dostaje się do całego układu wtryskowego i uszkadza go.
Na szczęście firma Renault szybko uporała się z tym mankamentem i po 2005r wprowadziła wersję 86KM z intercoolerem i zasilanie firmy Siemens – mniej awaryjne. Ponadto w silniku 1.5 DDiS (dCi) może dojść do obrócenia się panewek korbowodowych co w konsekwencji prowadzi do poważnej i drogiej awarii. Jednostka ma bardzo zróżnicowaną budowę w zależności od wersji, mocy oraz okresu produkcji współpracują z kołem dwumasowym lub nie , posiadają turbosprężarkę o stałej lub zmiennej geometrii łopatek. Użytkując pojazdy z silnikiem 1.5 DDiS należy zwrócić szczególną uwagę na rodzaj i typ wtryskiwaczy oraz na osprzęt z jakim współpracuje.
Szczegółowych informacji dowiemy się podając w ASO nr. VIN. Silnik 1.5 dCi znalazł szerokie zastosowanie w pojazdach różnego segmentu począwszy od małych miejskich samochodów jak np. Renault Clio, Nissan Micra, a skończywszy na większych autach segmentu D oraz Suv np. Grand Scenic. Świadczy to o dużej uniwersalności i możliwościach technologicznych tych silników. Aby przedłużyć żywotność silnika wysokoprężnego należy stosować się do zaleceń producenta, dotyczących rodzaju oleju oraz częstotliwości jego wymiany. Pamiętajmy również o terminowej wymianie filtrów oleju oraz paliwa i o tankowaniu paliwa wysokiej jakości na sprawdzonych stacjach. Reasumując silnik 1.5 DDiS charakteryzują niskie poziomy spalania, wysoka kultura, oraz zadowalająca dynamika.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 8
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
Silniki 1.5 dCi do 2005r- wyposażone były w układ wtryskowy firm Delphi
Silniki 1.5 dCi po 2006r -zastosowano układ wtryskowy firmy Siemens
Możemy sami odróżnić z jakiej firmy zasilaniem mamy do czynienia
-Pompa Delphi ma kształt okrągły
-Pompa Siemensa ma kształt gwiazdy
Ważne !!!
Auta z silnikiem 1.5 dCi o różnych mocach mogą różnić się bardzo osprzętem , te same moce mogą mieć lub nie :
-koło dwumasowe
-turbina zmienna lub stała geometria
-Filtr czastek stałych
Kod silnika i modele w których wystepował
K9K 700/704 -moc 65 KM Suzuki Jimny Dacia , Renault Clio (II), Renault Kangoo , Renault Thalia ,Dacia Logan , Nissan Micra
Przeczytaj opinie o silniku 1.5 dCi !!! 1.5 DDIS oraz 1.5 dCi to te same jednostki
Średnia (głosów: 3) | (7.0) |
Trwałość | 7.0/10 |
Utrzymanie | 7.3/10 |
Dynamika | 6.7/10 |