Suzuki

Silnik Suzuki 1.5 DDiS 65KM-86KM K9K

23761
Silnik Suzuki 1.5 DDiS 65KM-86KM K9K

Silniki Suzuki TD / DDiS są stosowane w samochodach marki

  • Suzuki

Silnik Suzuki 1.5 DDiS generujący moc 65KM lub 86KM przy maksymalnym momencie obrotowym 200Nm. Silnik pochodzi z koncernu Renault o oznaczeniu K9K. Silniki z pierwszych lat produkcji o mocy 65KM nie posiadały intercoolera, przez co były mało dynamiczne a wtryskiwacze dostarczała firma Delphi. Nie należały one jednak do szczególnie trwałych zwłaszcza w kontakcie z paliwem kiepskiej jakości , również pompa wysokiego ciśnienia  była bardzo awaryjna – łuszczenie, ścieranie łożysk w niej doprowadza do powstania opiłków metalu które dostaje się do całego układu wtryskowego i uszkadza go. 



Na szczęście firma Renault szybko uporała się z tym mankamentem i po 2005r wprowadziła wersję 86KM z intercoolerem  i zasilanie firmy Siemens – mniej awaryjne. Ponadto w silniku 1.5 DDiS (dCi) może dojść do obrócenia się panewek korbowodowych co w konsekwencji prowadzi do poważnej i drogiej awarii. Jednostka ma bardzo zróżnicowaną budowę w zależności od wersji, mocy oraz okresu produkcji współpracują z kołem dwumasowym lub nie , posiadają turbosprężarkę o stałej lub zmiennej geometrii łopatek. Użytkując pojazdy z silnikiem 1.5 DDiS należy zwrócić szczególną uwagę na rodzaj i typ wtryskiwaczy oraz na osprzęt z jakim współpracuje.



Szczegółowych informacji dowiemy się podając w ASO nr. VIN. Silnik 1.5 dCi znalazł szerokie zastosowanie w pojazdach różnego segmentu począwszy od małych miejskich samochodów jak np. Renault Clio, Nissan Micra, a skończywszy na większych autach segmentu D oraz Suv np. Grand Scenic. Świadczy to o dużej uniwersalności i możliwościach technologicznych tych silników. Aby przedłużyć żywotność silnika wysokoprężnego należy stosować się do zaleceń producenta, dotyczących rodzaju oleju oraz częstotliwości jego wymiany. Pamiętajmy również o terminowej wymianie filtrów oleju oraz paliwa i o tankowaniu paliwa wysokiej jakości na sprawdzonych stacjach. Reasumując silnik 1.5 DDiS charakteryzują niskie poziomy spalania, wysoka kultura, oraz zadowalająca dynamika.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 8

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • wysoka kultura pracy
  • dobra dynamika 86KM
  • bardzo dobra elastyczność
  • niski poziom spalania

Wady

  • wtryskiwacze Delphi awaryjne do 2005r
  • obracające się panewki
  • awaria pompy wysokiego ciśnienia

Informacje serwisowe

  • Kod silnika: K9K
  • Turbosprężarka: Ze stałą geometrią
  • Rozrząd: Pasek, wymiana po po 90.000 km do 2005r / po 2005 r wydłuzony do 150.000 km
  • Sprzęgło: Bez koła dwumasowego
  • Filtr cząstek stałych: Brak
  • Wtryski: Elektromagnetyczne  Firma Firma Delphi/po 2006r sytem Siemens
  • Ilość oleju silnikowego: 4.8 L, typ oleju: Elf 5W40, wymiana po co 15.000 km lub 1 rok

Silniki 1.5 dCi do 2005r- wyposażone były w układ wtryskowy firm Delphi
Silniki 1.5 dCi po 2006r -zastosowano układ wtryskowy firmy Siemens
Możemy sami odróżnić z jakiej firmy zasilaniem mamy do czynienia
-Pompa Delphi ma kształt okrągły
-Pompa Siemensa ma kształt gwiazdy
Ważne !!!
Auta z silnikiem 1.5 dCi o różnych mocach mogą różnić się bardzo osprzętem , te same moce mogą mieć lub nie :
-koło dwumasowe
-turbina zmienna lub stała geometria
-Filtr czastek stałych

Kod silnika i modele w których wystepował

K9K 700/704 -moc 65 KM Suzuki Jimny Dacia , Renault Clio (II), Renault Kangoo , Renault Thalia ,Dacia Logan , Nissan Micra

Przeczytaj opinie o silniku 1.5 dCi !!!  1.5 DDIS  oraz 1.5 dCi  to te same jednostki

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 3) (7.0)
Trwałość 7.0/10
Utrzymanie 7.3/10
Dynamika 6.7/10
Głosy według opinii użytkowników: 2 1

Najbardziej awaryjna część

50%
0%
13%
0%
0%
38%
Suma głosów: 8

Opinie użytkowników

18.09.2017 Alek
(8.0)
Opinia: Jimnyego zakupiłem wiosną 2010roku z przebiegiem 32tyś km,teraz 09.2017r. na liczniku pokazuje 74400km.bez żadnych napraw, silnik nie jest rewelacją ale daje radę, spalanie do przyjęcia,dynamika wystarczająca, wycieków brak, kultura pracy w dolnym zakresie normy, 86kM dla Jimnyego z przyczepką 700kg to wystarczająca moc.Wymiana oleju
  • 8.0/10
  • 8.0/10
  • 8.0/10
  • Silnik: Jimny / 86 kM
  • Rocznik / Przebieg: 2008/75000
Polecam
10.03.2015 Paweł
(9.7)
Opinia: co za bzdury w dolnym komentarzu,jak za słabo mocy to kup Grand Vitare z silnikiem 2.0 140KM i będziesz miał moc,Ja użytkuję ten silnik już trzy lata i jestem bardzo zadowolony.Brak awarii,silnik dynamiczny i bardzo oszczędny i do tego cichy jak benzyna .SUPER
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 9.0/10
  • Silnik: Jimny 1.5DDIS 86KM 170tys 2006r
Polecam
22.05.2014 Robert
(3.3)
Opinia: MARAZM silnik słaby ,głośno pracuje pali zbyt dużo zwłaszcza w mieście i w zimie .Jestem zawiedziony już kilka razy byłem u mechanika,to zatarta pompa,filtr paliwa,dużo wycieków .Może źle trafiłem trudno,piszę jak jest
  • 3.0/10
  • 4.0/10
  • 3.0/10
  • Silnik: Jimni 1.5 TD 86 KM 2005r 170 tys
Odradzam