Silnik Volkswagen 1.9 TDI 8V EA180 o mocach 90KM lub 110KM występuje w samochodach marki Volkswagen, Audi, Seat, Skoda .Pierwsze silniki produkowane były od 1991 roku i zadebiutowały w Audi 80 B4. Jednostka 1.9 TDI posiadała cztery cylindry i zasilana była przez bezpośredni wtrysk paliwa z pompą rozdzielczową. Silnik był wyposażony w turbosprężarkę, intercooler oraz zawór EGR.
Dobra opinia o tym silniku wynika z trwałości i niezawodności, bezawaryjnie można było pokonać nawet pół miliona kilometrów. A średnie spalanie oscylowało w granicach 5.5l/100km – to bezapelacyjnie największa zaleta tej jednostki. Silniki te bezproblemowo pokonywały 500 tys. km bez najmniejszych problemów. Rezultat ten osiągnięto tworząc stosunkowo prostą konstrukcje. Dodatkowym atutem był układ wtryskowy który nie była tak wyczulony na złej jakości paliwo przez co nie stwarzał większych problemów użytkownikom.
W większości modeli występuje turbosprężarka o stałej geometrii łopatek oraz brak często awaryjnego koła dwumasowego. Reasumując sinik 1.9 TDI jest konstrukcją trwałą i potrafiącą znieść bezawaryjnie naprawdę duże przebiegi. Nie zapominajmy jednak, że wiele jednostek jest już wiekowych i mogą przytrafić się w nich awarie turbosprężarki, pompy wtryskowej lub zaworu EGR. Jednakże sama naprawa nie powinna przynieść większych problemów, budowa jednostki jest dobrze znana wszystkim mechanikom, a części tanie i ogólnie dostępne
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 8
Typ wtrysku: bezpośredni
Wersja 90KM z początków produkcji -pompa rotacyjna /bez dwumasy/turbina stała geometria łopatek /
Wersja 110KM koło dwumasowe /turbina ze zmienna geometrią łopatek.
Średnia (głosów: 22) | (7.7) |
Trwałość | 8.2/10 |
Utrzymanie | 7.5/10 |
Dynamika | 7.4/10 |