Silnik Renault 1.5 dCi o mocy 106KM wszedł do produkcji w 2006 roku. Jednostka miała zastąpić odmiany z poprzednich lat które były nader awaryjne, największym problemem był wadliwy układ wtryskowy firmy Delphi. Główną zmianą było zastosowanie nowego układu wtryskowego firmy Siemens mniej awaryjnego i tańszego w ewentualnych naprawach. Zmniejszono interwał wymiany oleju maksymalnie do 15 tys. km lub rok co przedtem było główną przyczyną problemów z panewkami. Niestety nie do końca wyeliminowało ten problem który również się zdarza -obrócenia się panewek korbowodowych co w konsekwencji prowadzi do poważnej i drogiej awarii.
Jednostka w Polsce nie występowała z FAP-em ale auta z zagranicy mogą posiadać filtr cząstek stałych. W Polsce wszystkie diesle które opuszczają salon są seryjnie wyposażone w FAP jednak odmiana 105KM była produkowana w latach 2006-2010 r i nie posiadała FAP-a. Natomiast w krajach zachodnich prawo było bardziej rygorystyczne i tam wszystkie diesel wyprodukowane od 2008 roku seryjnie posiadały FAP. Dlatego na rynku możemy spotkać wersje z importu wtedy warto sprawdzić czy posiadają FAP. Nie jest to tez duży problem ponieważ filtr cząstek stałych w Renault nie jest tak uciążliwy jak w innych firmach.Filtr wypalany jest przez zwiększenie dawki paliwa która jest podawana do cylindra.
Ta metoda nie była do końca dopracowana i w następnych odmianach silnika po 2010 roku zastosowano inne rozwiązanie.Renault sprostał zadaniu i zastosowała system piątego wtrysku który automatycznie czyści FAP przez co filtr stał się całkowicie bezobsługowy .Jednostka wyposażona w dwumasowe koło zamachowe oraz turbinę o zmiennej geometrii łopatek i w 6 biegową skrzynię. Te elementy wpłynęły na bardzo dobrą kulturę pracy silnika dobrą dynamikę oraz niższy poziom spalania . Jednak w razie awarii poniesiemy wyższe koszty wymiany lub regeneracji osprzętu. Musimy pamiętać o regularnej wymianie olejów i filtrów oraz tankowaniu dobrej jakości paliwa.
Silnik 1.5 DCi jest bardzo dobrą jednostką pod warunkiem odpowiedniego traktowania jej, nie wolno zaniechać terminowych wymian oraz tankowania złej jakości paliwa a wtedy bezproblemowo osiągniemy przebiegi 300 tys /km bez najmniejszej awarii !!! 1.5DCI znalazł szerokie zastosowanie w pojazdach różnego segmentu począwszy od małych miejskich samochodów jak np. Clio po przez auta segmentu C jak Megane oraz Mini-Van Grand Scenic. To świadczy o dużej popularności jednostki a co za tym idzie łatwym dostępem do części oraz serwisu. Odmiana 105KM może pochwalić się dobrą dynamiką nawet w pojazdach typu Grand Scenic oraz świetną elastycznością.
W połączeniu z 6-biegową skrzynią która wpływa na bardzo dobrą kulturę pracy silnika oraz niski poziom spalania możemy śmiało stwierdzić że jest to jeden z najlepszych silników disela na rynku. Co do trwałości tej odmiany sa podzielone zdania, wszystko zależy od jej użytkowania czy auto jest serwisowane czy nie. Znajdziemy na rynku silnik które przejechały ponad 300 tys bez najmniejszych problemów ale zdarzają się przypadki że przy przebiegach 200 tys. km zdarzały się poważne usterki. Przed zakupem warto się wybrać. do serwisu i sprawdzić w jakiej kondycji jest silnik
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 8
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
Olej !
Serwis podaje wymiany oleju co 30.000 km lub 2 lata jednak mechanicy zalecają skrócenie wymiany do 15.000 km lub 1roku przez co zmniejszamy ryzyko poważnych awarii takich jak :
-awarii panewek
-awarii turbosprężarki
Średnia (głosów: 31) | (8.5) |
Trwałość | 8.2/10 |
Utrzymanie | 8.7/10 |
Dynamika | 8.7/10 |