Silnik PSA 1.4 HDI 16V o mocy 90KM i oznaczeniu DV4 TED4 został wprowadzony na rynek w 2002 roku. W odróżnieniu od wcześniejszej 8-zaworowej wersji tu zastosowano głowicę 16-zaworową z dwoma wałkami rozrządu. Najważniejsze zmiany po za różnicą zaworów było zastosowanie turbosprężarkę o zmiennej oraz intercoolera. Te zmiany miały za zadanie poprawienie osiągów oraz podniesienie kultury pracy jednostki. W rzeczywistości te miany wpłynęły na efektywność pracy silnika oraz zniwelowały tzw. turbo dziurę bardzo odczuwalną w poprzedniej wersji.
Kultura pracy jednostki zdecydowanie uległa poprawie ale na rynku dostępny był silnik 1.6 HDI 90KM o podobnych parametrach o wiele lepszych osiągach. W konsekwencji w 2005 roku koncern PSA doszedł do wniosku że nie ma sensu na jego dalsze wdrażanie i został wycofany z oferty w 2005 roku.
Co do awaryjności tej jednostki jest na niskim poziomie, wszystko jednak jest uzależnione od eksploatacji, do awarii dochodzi najczęściej przy przebiegach około 200 tys/km ale nie jest to regułą.
Najbardziej narażone na awarie jest turbosprężarka oraz nieszczelność inetecooler, również dochodzi do problemu z wtryskiwaczami które lubią lać. Reasumując silnik 1.4 HDI o mocy 90KM jest konstrukcją udaną nie stwarzającą potencjalnym użytkownikom większych problemów. Kultura pracy jest zdecydowanie lepsza od wersji 8-zaworowej ale trzeba się liczyć z wyższymi kosztami obsługi w razie awarii z racji zastosowania droższego osprzętu.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 16
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
W silnikach HDI występowały dwa rodzaje zasilania Bosch i Siemens !!!
Średnia (głosów: 1) | (9.3) |
Trwałość | 9.0/10 |
Utrzymanie | 10.0/10 |
Dynamika | 9.0/10 |