Renault

Silnik Renault 2.0 dCi 16V 160KM-163KM M9R

30593
Silnik Renault 2.0 dCi 16V 160KM-163KM M9R

Silniki Renault 2.0 / 2.2 / 2.5 / 3.0 dCi są stosowane w samochodach marki

  • Renault
  • Nissan
  • Opel
  • Infiniti

Silnik Renault 2.0 dCi o mocy 160-163KM spotkamy w samochodach marki Renault Megane wersja Coupe oraz GT od 2009 roku. Silnik został skonstruowany przy współpracy inżynierów z Nissana. Jednostka o oznaczeniu M9R posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami firmy Bosch. Ich największą wartością jest precyzyjne dawkowanie paliwa wprost proporcjonalnie do obciążenia silnika, po stronie minusów należy zapisać bardzo wysoką cenę oraz niezwykle trudną regenerację. 


Dużym plusem jest zastosowanie bezobsługowego mechanizmu rozrządu opartego na łańcuchu. Silnik zaopatrzony jest w turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek w wersji 160 i 163KM chłodzona cieczą !!! Jej największą zaletą jest lepszy moment obrotowy oraz generowanie większych mocy, wadą wysokie koszta obsługi oraz skomplikowana budowa. W silniku zastosowano elektroniczny zawór EGR , niestety w razie awarii bardzo kosztowny od 1000-1300zł. Jednostka seryjnie wyposażona w filtr cząstek stałych DPF !!! Filtr jest całkowicie  bezobsługowy, który samoczynnie wypala się co kilkaset kilometrów.


Producent twierdzi że filtr jest dożywotni, oczywiście przy odpowiedniej jego eksploatacji. Jeżeli będziemy się stosować do zaleceń producenta i odpowiednio użytkować silnik oraz regularnie wymieniać specjalny olej niskopopiołowy nie będziemy mieli problemów z filtrem. Jednak zdarzają  się awarie i jego zapchania zwłaszcza pod czas jazdy miejskiej, wtedy jest możliwość jego wypalania elektronicznego w serwisie. Niestety koszty nie są niskie ponieważ podczas takiej procedury musimy wymienić specjalny olej do DPF który nie jest tani a wchodzi do silnika ponad 7L.!!! Awaryjność jednostki jest na bardzo niskim poziomie ale jest to również uzależnione od jej użytkowania. Zdarzają się auta z silnikami  o przebiegach  200 tys z poważnymi usterkami, przeważnie nie odpowiednio serwisowane.


Do najbardziej kosztownych trzeba zaliczyć awarię układu wtryskowego, koła zamachowego dwumasowego czy turbosprężarki. W razie awarii wtrysków trzeba liczyć się poważnymi kosztami ponieważ wtryski są nienaprawialne (brak możliwości regeneracji). W opinii użytkowników silnik jest chwalony za bardzo dobre osiągi wysoką kulturę pracy oraz niską awaryjność. Dynamika oraz elastyczność zachwyci najbardziej wybredne gusta jest na bardzo wysokim poziomie. Również spalanie jest na przyzwoitym poziomie biorąc pod uwagę pojemność, moc oraz jego zastosowanie w autach segmentu D oraz SUV jest zadowalająca.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 16

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • trwała jednostka napędowa
  • doskonała dynamika
  • świetna elastyczność
  • niskie poziomy spalania
  • bezobsługowy mechanizm rozrządu

Wady

  • w razie awarii wysokie koszty serwisu
  • awarie zaworu EGR- cena około 1300zł!!!
  • Drogi serwis - częstsza wymiana oleju
  • Niskopopiołowego 5W30 ilość 7L

Informacje serwisowe

  • Kod silnika: M9R
  • Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią chłodzona cieczą
  • Rozrząd: Łańcuch
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Występuje
  • Wtryski: Piezoelektryczne  Firma Bosch
  • Ilość oleju silnikowego: 7.4 L, typ oleju: Elf Evolution Full-Tech FE 5W30, wymiana po 30.000km lub 2 lata / zalecana co 15.000 lub 1 rok

Filtr Fap w modelu 2.0 dCi nie stwarza problemów, samoistnie wypala się co kilkaset kilometrów.!!!
W razie zapchania przy jeździe miejskiej możliwość wypalenie elektronicznego w Serwisie.
Brak dolewki jakichkolwiek płynów, co ma miejsce przy filtrach DPF -koncernu PSA
Konieczne jest stosowanie oleju Niskopopiołowego 5W30 (7L) specjalnego do silników z Filtrem Fap.
Wtryski Pizoelektryczne Bosch -nienaprawialne !!! Tylko wymiana na nowe
OLEJ !
Zalecany olej do silników diesla DCi Renault z filtrem cząstek stałcyh FAP
Elf  Evolution Full-Tech FE 5W30 syntetyczny olej / poprzednio ELF Solaris DPF 5W30
WAŻNE !!!
Serwis podaje wymiany oleju co 30.000 km lub 2 lata jednak mechanicy zalecają skrócenie wymiany do15.000 km lub 1roku przez co zmniejszamy ryzyko poważnych awarii.

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 9) (9.2)
Trwałość 9.4/10
Utrzymanie 8.6/10
Dynamika 9.6/10
Głosy według opinii użytkowników: 9 0

Najbardziej awaryjna część

14%
64%
14%
2%
2%
5%
Suma głosów: 44

Opinie użytkowników

11.08.2023 Megane lll GT Grandtour
(8.0)
Opinia: Silnik super. Raz awaria uszczelniacza wtrysku - śmierdziało paliwen do kokpitu. Przy spokojnej jezdzie średnia 90-100km/h na odcinku 3000 tys km Alpy, Tyrol i Dolomity wyszła 6.1L generalnie spalanie w Katowicach 20km do pracy w jedną strone to 6.9-7.1 zrobiłem tym autem 100 tyś km
  • 10.0/10
  • 7.0/10
  • 7.0/10
Zalety: Elastyczność Relatywnie niskie spalanie Kultura pracy Bezawaryjność
Wady: Dużo drogiego oleju 50zł za litr pod DPF a wchodzi 7.5L Przy prędkościach 140km/h + spalanie drastycznie wzrasta
  • Silnik: 2.0 DCi 160
  • Rocznik: 2010
  • Przebieg: 281500
  • Spalanie: 6.9 l/100km
Polecam
20.03.2021 Megane III GT 160KM
(8.3)
Opinia: : Godny polecenia, trochę twarde zawieszenie ale trzeba się przyzwyczaić, spalanie przy 100km/h i 2000 obrotów 5,6l/100 dajesz do podłogi i ciągnie pięknie
  • 7.0/10
  • 8.0/10
  • 10.0/10
Zalety: Koszt części zamiennych na przyzwoitym poziomie
Wady: Padły wtryski poprzedni właściciel lał kiepskie paliwo koszt wymiany dość spory
  • Silnik: 160
  • Rocznik: 2010
  • Przebieg: 220000
  • Spalanie: 7.8 l/100km
Polecam
09.09.2020 Megane GT
(10.0)
Opinia: Godny polecenia, twarde zawieszenie - super się prowadzi.
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
Zalety: Dynamiczny, w miarę oszczędny 7,2 l , i bardzo trwały- dotyczy to całości auta. Bardzo przyzwoite koszty utrzymania.
Wady: Mało wygodne sportowe fotele, brak audio BOSE.
  • Silnik: 2.0 DCI 163 km
  • Rocznik: 2015
  • Przebieg: 150000
  • Spalanie: 7.2 l/100km
Polecam
07.03.2020 Anonim
(9.0)
Opinia: Scenic III 2010, przebieg 200 000 km. Bardzo fajny silnik, jeździ się z przyjemnością, dobra kultura pracy, bardzo dobra dynamika i osiągi. Jestem właścicielem od 6 miesięcy i przejechałem 10 000,00 zł. Na razie bez uwag co do kosztów napraw (wszystko śmiga jak powinno). Jedyny
  • 9.0/10
  • 8.0/10
  • 10.0/10
Zalety: Dynamika, elastyczność, fajne osiągi, dobra kultura pracy.
Wady: Spalanie
  • Silnik: 160
  • Rocznik: 2010
  • Przebieg: 200000
  • Spalanie: 7.4 l/100km
Polecam
03.01.2020 Megane III Coupe
(9.0)
Opinia: Bardzo przyjemny silnik, w czasie jazdy praktycznie go nie słychać co nie zdarza się często wśród silników diesel'a. Przez 20 tyś. km. żadnych awarii. DPF nie daje znać o swoim istnieniu, bezobsługowy. Samochód dynamiczny. Spalanie z jazdy 20% ścisłe centrum miasta / 40% poza miastem
  • 10.0/10
  • 8.0/10
  • 9.0/10
Zalety: cichy, dynamiczny, bezobsługowy dpf
Wady: zbyt krótkie przełożenia
  • Silnik: 160KM
  • Rocznik: 2009
  • Przebieg: 158000
  • Spalanie: 7.0 l/100km
Polecam