Silnik Renault 1.5 dCi o mocy 82KM występuje w samochodach marki Renault oraz Nissan i spełniał normy spalin EURO3. Była to kolejna odmiana z rodziny silników K9K, w której zastosowano seryjnie intercooler przez co zdecydowanie poprawiono dynamikę w porównaniu z wersją 65KM. Jednostka posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail, a wtryskiwacze dostarczała firma Delphi. Nie należały one jednak do szczególnie trwałych zwłaszcza w kontakcie z paliwem kiepskiej jakości.
Największym mankamentem tej odmiany była pompa wysokiego ciśnienia bardzo awaryjna-łuszczenie- ścieranie łożysk w niej doprowadza do powstania opiłków metalu które dostaje się do całego układu wtryskowego i uszkadza go.Najwięcej problemów przysparzały jednostki z początkowych lat produkcji 2001-2005 przede wszystkim zasilane systemem Delphi . Kolejną przypadłością było obracanie się panewek korbowodowych co w konsekwencji doprowadzało do poważnej awarii silnika. Przeważnie odpowiadało za to złe smarowanie i wydłużony interwał wymiany oleju co 30.000 km . Ogromnym plusem tej odmiany był brak często awaryjnego osprzęty takiego jak koła dwumasowgo, turbosprężarki o zmiennej geometrii oraz filtra cząstek stałych.
Na plus trzeba zaliczyć bardzo niski poziom spalania oraz elastyczność silnika oraz dynamikę która była na dobrym poziomie. Biorąc pod uwagę że silnik zasilał auta segmentu B takie jak Clio sprawdzał się całkiem nieźle a jego poziom spalani oscylował średnio w granicach 4 L to świetny wynik. Gdyby nie duża i kosztowna awaryjność śmiało można powiedzieć że był to dobry silnik który charakteryzował się bardzo dobrą kulturą pracy jak na ówczesne diesle. Na szczęście firma Renault przez lata modernizowała jednostkę 1.5 dci i eliminowała bardzo awaryjne części tej jednostki, po 2006 roku silnik był praktycznie bezawaryjny.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 8
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
Silniki 1.5 dCi do 2005r- wyposażone były w układ wtryskowy firm Delphi
Silniki 1.5 dCi po 2006r -zastosowano układ wtryskowy firmy Siemens
Możemy sami odróżnić z jakiej firmy zasilaniem mamy do czynienia
-Pompa Delphi ma kształt okrągły
-Pompa Siemensa ma kształt gwiazd
Średnia (głosów: 7) | (8.6) |
Trwałość | 8.3/10 |
Utrzymanie | 8.9/10 |
Dynamika | 8.7/10 |