Silnik Volkswagen 1.9 TDI 8V PD o mocy 105KM występuje w samochodach Volkswagen, Audi, Seat i Skoda. Jednostka występowała od 2003 roku do 2008 roku. Wprowadzono w niej system wtryskowy oparty na pompowtryskiwaczach. Dobra opinia o tym silniku wynika z trwałości i niezawodności, bezawaryjnie można było pokonać nawet pół miliona kilometrów. Rezultat ten osiągnięto tworząc stosunkowo prostą konstrukcje. Niestety ta odmiana jest bardziej zaawansowane i posiadają nowszej generacji osprzęt.
Turbosprężarka o zmiennej geometrii wpływa na podniesienie dynamiki jednak bywa bardziej awaryjna i trudniejsza w obsłudze niż tradycyjna. Koło dwumasowe poprawia kulturę pracy silnika i zmniejsza zużycie paliwa ale może nastręczać sporą ilość problemów. Zwłaszcza w modelach z dużym przebiegiem jest elementem bardzo awaryjnym. Jedną z wad tej odmiany jest jej głośna praca. Silnik 1.9 TDI 105KM wycofano z produkcji w 2007 roku po wprowadzeniu restrykcyjnych norm ekologicznych Euro 5, których nie spełniał i został zastąpiony nową konstrukcją 1.6 TDI.
Reasumując 1.9 TDI jest konstrukcją trwałą i potrafiącą znieść bezawaryjnie naprawdę duże przebiegi. Nie zapominajmy jednak, że wiele jednostek jest już wiekowych i mogą przytrafić się w nich awarie turbosprężarki, koła dwumasowego lub zaworu EGR. Jednakże sama naprawa nie powinna przynieść większych problemów, budowa jednostki jest dobrze znana wszystkim mechanikom, a części tanie i ogólnie dostępne.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 8
Typ wtrysku: pompa
Wersja 75 KM 90KM 110KM z początków produkcji -pompa rotacyjna /bez dwmusay/turbina stała geometria łopatek
Wersja 105KM 115KM 130KM od 1998 r -pompowtryskiwacze /koło dwumasowe/ turbina o zmiennej geometri łopatek
mutex/ocfipreoqyfb/mutex
Średnia (głosów: 23) | (8.1) |
Trwałość | 8.4/10 |
Utrzymanie | 8.4/10 |
Dynamika | 7.5/10 |