Fiat

Silnik Fiat 1.9 MultiJet 16V 190KM Twin Turbo

16185
Silnik Fiat 1.9 MultiJet 16V 190KM Twin Turbo

Silniki Fiat 1.3 / 1.6 / 1.9 MultiJet są stosowane w samochodach marki

  • Alfa Romeo
  • Fiat
  • Lancia
  • Jeep

Silnik Fiat 1.9 MultiJet 190KM Twin Turbo to konstrukcja 16-zaworowa z 6-biegową skrzynią biegów zadebiutowała w 2008 roku – montowana tylko w Lancia Delta. Jest wspólnym dziełem koncernów Fiata oraz General Motors. Występuję również odmiana o mocy 180KM ale  jest przeznaczona tylko dla General Motor i montowana była w Sabbie oraz Cadillacu. Zastosowano dwie  turbosprężarki różniące się wielkością o ostałej geometrii łopatek uruchamiane sekwencyjnie.


Jest to bardzo dobre rozwiązanie które pozwala na osiągnięcie wysokiego momentu obrotowego i wpływa na efektywność pracy silnika.Zwiększono również sprzęgło i wzmocniono dwumasę. Zarówno wersja JTD jak i Multijet stosuje wtryskiwacze elektromagnetyczne firmy Bosch, które można stosunkowo tanio zregenerować. Na plus trzeba zapisać bardzo trwałe koło dwumasowe oraz turbosprężarki.W opinii użytkowników silnik chwalony jest za bardzo dobre osiągi, wysoką kulturę pracy niski poziom spalania . Również awaryjność nie jest wysoka przez lata zostały wyeliminowane uciążliwe usterki, jednak wszystko jest uzależnione od eksploatacji jednostki oraz jej serwisowania.


Najbardziej uciążliwy jest filtrem cząstek stałych DPF zwłaszcza podczas jazdy miejskiej, problem też dotyczy zaworu EGR który jest elektroniczny i droższy w wymianie. Usterki najczęściej zdarzają się przy przebiegach powyżej 200. tys/km oraz podczas złej eksploatacji. Trzeba pamiętać że dzisiejsze diesle są bardzo zaawansowane technologicznie i naszpikowane elektroniką która czasami lubi szwankować a wtedy koszty ich naprawy są bardzo wysokie.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 16

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • wysoka kultura pracy
  • bardzo dobra dynamika
  • bardzo dobra elastyczność

Wady

  • koszty serwisu
  • seryjny DPF-awarie w jeździe miejskiej

Informacje serwisowe

  • Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią
  • Rozrząd: Pasek, wymiana po po 120.000 km
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Występuje
  • Wtryski: Elektromagnetyczne  Firma Bosch
  • Ilość oleju silnikowego: 4.9 L, typ oleju: Selenia WR Pure Energy (5W-30), wymiana po 35.000 km lub 2 lata

Odmiany jednostek 1.9 MultiJet
– 8v- od 100 do 130 KM,
-16v- od 136 do 150 KM
-16v- od 180 do 190 KM od 2008 roku (dwie turbosprężarki)

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 6) (8.1)
Trwałość 8.3/10
Utrzymanie 6.8/10
Dynamika 9.0/10
Głosy według opinii użytkowników: 6 0

Najbardziej awaryjna część

0%
11%
11%
0%
33%
44%
Suma głosów: 9

Opinie użytkowników

13.07.2024 Lanicia Delta III
(4.0)
Opinia: Silnik znakomity. Jazda to czysta przyjemność. Wyprzedzanie to bajka. Umiarkowany apetyt na paliwo. zbyt krótko go mam by powiedzieć coś więcej. Póki co to wspaniała zabawa.
  • 1.0/10
  • 1.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: 190 KM
  • Rocznik: 2009
  • Przebieg: 185000
  • Spalanie: 6.5 l/100km
Polecam
08.11.2013 Jacek
(10.0)
Opinia: ""Silnik JTD o pojemności 1.9 litra z dwiema turbosprężarkami konstrukcji Fiata opracowany wspólnie z GMC, jednostka bardzo udana. Spalanie przy bardzo dynamicznej jeździe na poziomie 6 l/100km (jazda bardzo oszczędna 4,8), Ktoś wcześniej napisał (sugerując, że to minus), konstrukcja skomplikowana, a która teraz nie jest.
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: Cadillac BLS 1.9 TTiD
  • Rocznik / Przebieg: 140 tyś
  • Spalanie: 6.0 l/100km
Polecam
22.03.2013 Tomek
(8.3)
Opinia: ""Do kolegi piszącego o Saabie z twin turbo,rzeczywiś cie dynamika jest znakomita potwierdzam. Jednak jest jedno ale.... układ jest bardzo zaawansowany technologicznie i skomplikowany,j edna ze sprężarek jest połączona z kolektorem wydechowym z kolei druga jest do kolektora dokręcona w przypadku awarii bardzo ciężko znaleźć
  • 10.0/10
  • 7.0/10
  • 8.0/10
  • Silnik: Saab 9-3 1.9 TTiD
Polecam
21.03.2013 Anonim
(8.3)
Opinia: ""ten silnik wystepuje takze w odmianie Twin Turbo np. w Saabie 93 1.9 TTiD 180KM i 400Nm momentu obrotowego naprawdę wgniata w fotel. Co na to wlasciciele Passtuchow ?" "
  • 10.0/10
  • 7.0/10
  • 8.0/10
  • Silnik: Saab 9-3 1.9 TTiD 180 KM
Polecam
21.03.2013 Anonim
(9.0)
Opinia: "Powiem szczerze myślałem że silnik 1.9 TTiD w Sabie jest od Renaulta .Zgadzam się dobrej klasy silnik jeden z lepszych na rynku .Dodam ze to Fiat jest pionierem silników Common Rail i to oczymś świadczy .Niestety golfiarze tego nie zrozumią dla nich najlepszy TDI szkoda słów .Pozdrawiam"
  • 10.0/10
  • 8.0/10
  • 9.0/10
  • Silnik: Fiat /Saab
Polecam