Silnik Fiat 2.4 JTD to największa jednostka wysokoprężna dla samochodów osobowych produkowana przez koncern Fiat. Pierwsze egzemplarze zostały zaprezentowane w roku 1997 i miały zastosowanie w modelach Fiat, Alfa Romeo oraz Lancia o mocach od 130 do 150KM. Konstrukcja została oparta na 5-cylindrowym silniku 2.4TD z wcześniejszych lat produkcji . Posiadała 10 zaworową głowicę, wtrysk bezpośredni realizowany przez system Common Rail I-szej generacji z turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek.
Generowała moc 130KM oraz 136KM. W 2001 roku jednostka przeszła pierwsze modernizacje , zastosowano nowe wtryskiwacze przez co dostosowano silnik do norm Euro3 i podniesiono moc odpowiednio 140KM i 150KM.Właśnie ta odmiana jest do dziś najbardziej ceniona z małą awaryjność oraz dobre osiągi. Wraz z upływem lat silnik zmieniał się pod względem technologicznym.
MultiJet
W 2003 roku wprowadzono silnik 20V z II generacją wtrysku bezpośredniego pod nazwą Multijet. W nowoczesnych silnikach Multijet występuje turbosprężarka o zmiennej geometrii oraz filtr cząstek stałych. Generuje moc 180KM,200KM, a nawet 210KM. W opinii użytkowników silnik cieszy się dobrą opinią za znakomitą dynamikę, niezły poziom spalania oraz dobrą kulturę pracy. Po stronie minusów należy zapisać drogie części zamienne , większość awaryjność w stosunku do pierwszej generacji oraz wysokie koszta obsługi silników Multijet.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 10
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
I generacja 1997-2002r
2.4 JTD 10V -duża większa żywotność , prostsza konstrukcja, tańszy serwis
II Generacja od 2003r
2.4 JTD 20V MultiJet -bardziej zaawansowana technologicznie konstrukcja , droższy serwis , większa awaryjność . Dodatkowo zastosowano,filtr cząstek stałych
Średnia (głosów: 7) | (9.6) |
Trwałość | 9.9/10 |
Utrzymanie | 9.0/10 |
Dynamika | 10.0/10 |