Opel

Silnik Opel 1.9 CDTI 8V/16V 120KM Z19DT/Z19DTJ

96551
Silnik Opel 1.9 CDTI 8V/16V 120KM Z19DT/Z19DTJ

Silniki Opel CDTI od Fiata są stosowane w samochodach marki

  • Opel
  • Chevrolet

Silnik Opel 1.9 CDTI o mocy 120KM został wprowadzony w 2004 roku i jest w całości został opracowany przez koncern Fiata. Jednostka występowała w dwóch odmianach – 8 oraz 16-zaworowej.
1.9 CDTI /120KM o oznaczeniu (Z19DT) – konstrukcja 8-zaworowa /maks. moment. 280 Nm 2000-2750 obr. min.
1.9 CDTI /120KM o oznaczeniu (Z19DTJ) -to konstrukcja 16-zaworowa /maks. moment. 280 Nm 1750-2750 obr. min.


Jednostki mają bardzo podobne parametry oraz osprzęt jednak w kilku kwestiach są różnice. Nadmienić trzeba że silnik 120KM o oznaczeniu (Z19DTJ) jest słabszą wersją silnika o mocy 150KM o oznaczeniu (Z19DTH). To są te same silniki jedynie została obniżona moc do 120KM przez modyfikację programu sterującego silnikiem. Oba silniki współpracuje z turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek, co przekłada się na lepsze osiągi oraz wyższą kulturę pracy. W jednej i drugiej odmianie zastosowano trwały układ wtryskowy firmy Bosch z elektromagnetycznymi wtryskiwaczami II generacji o ciśnieniu 1600 barów.



Plusem tego rozwiązania jest możliwość stosunkowo taniej regeneracji w razie ich uszkodzenia. Obie jednostki w większości są wyposażone fabrycznie w filtr cząstek stałych DPF , jednak zdarzają się wersje bez DPF-u !!! wtedy w silniku występuję szerokopasmowa sonda lambda. W jednostce zastosowano nowej generacji system recyrkulacji spalin z elektromagnetycznie sterowanym zaworem EGR jak również nowy przepływomierz zintegrowany z czujnikiem temperatury. Jak widać jednostki mają podobne rozwiązania aczkolwiek w niektórych rozwiązaniach są różnice. Awaryjność silnika jest na niskim poziomie, jednak jest to uzależnione od eksploatacji i regularnego serwisowania. Do najbardziej awaryjnych części trzeba zaliczyć problematyczny filtr DPF często zapychający się zawór EGR oraz koło dwumasowe. Niestety koszty naprawy tego osprzętu nie należą do tanich często idą w tysiącach złotych.



Najczęściej te usterki można zauważyć przy przebiegach około 200. tys/km !!! Na duży plus trzeba zaliczyć trwały układ wtryskowy oraz turbospreżarkę. W opinii użytkowników większym zainteresowaniem cieszy się właśnie odmiana 8 zaworowa.Gwarantują lepszą kulturę pracy dobrą dynamikę oraz niższy poziom spalania. Ponadto silnik jest wyposażony w mniej awaryjny osprzęt. Reasumując, obie jednostki są chwalone za dobre osiągi, wysoką kulturę pracy niski poziom spalania oaz trwałość. Dodatkowym atutem jest duża dostępność części zamiennych oraz bezproblemowy serwis.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 8 lub 16

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • bardzo dobra dynamika
  • wysoka kultura pracy
  • niski poziom spalania

Wady

  • awarie koła dwumasowego
  • problemy z filtrem DPF
  • szwankująca elektronika
  • uwaga na częste ubytki oleju

Informacje serwisowe

  • Kod silnika: Z19DT / Z19DTJ
  • Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią
  • Rozrząd: Pasek, wymiana po po 120.000 km
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Występuje występują odmiany bez DPF-u !!!
  • Wtryski: Elektromagnetyczne  Firma Bosch
  • Ilość oleju silnikowego: 4.3 L, typ oleju: 5W30, wymiana po 30.000km lub 2 lata /zalecana co 15.000km lub 1 rok

Większość modeli wyposażona jest seryjnie w filtr cząstek stałych, jednak niektóre jednostki nie posiadają fabrycznie DPF.
Warto to sprawdzić przed ewentualnym zakupem.

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 21) (7.8)
Trwałość 8.0/10
Utrzymanie 8.0/10
Dynamika 8.4/10
Głosy według opinii użytkowników: 17 4

Najbardziej awaryjna część

13%
8%
10%
9%
10%
50%
Suma głosów: 90

Opinie użytkowników

20.08.2024 Opel Vectra c
(2.7)
Opinia: Vectra c 1. 9.cdti 120km auto samo w sobie ok ale silnik tragedia i elektronika i dpf
  • 1.0/10
  • 1.0/10
  • 6.0/10
Zalety: Brak
Wady: Częste ubytki oleju. Głośna praca. Opiłkująca pompa comon rail. Turbosprężarka nie jest trwała
  • Silnik: 120
  • Rocznik: 2007
  • Przebieg: 259
  • Spalanie: 6.5 l/100km
Odradzam
17.03.2024 Opel Astra GTC
(10.0)
Opinia: Bardzo dobry silnik
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: Z19DT
  • Rocznik: 2008
  • Przebieg: 240000
  • Spalanie: 6.0 l/100km
Polecam
25.06.2023 Zafira B
(4.0)
Opinia: Zafira 1.9 cdti 120 KM , problemy zaczęły sie po ok. 210000 tys. po wymianie koła dwumasowego padła pompa wtryskiwaczy , wtryski ( robione 3 razy w ramach gwarancji jeden wymieniony na nowy bo mechanik się już poddał ), aż w końcu
  • 2.0/10
  • 2.0/10
  • 8.0/10
Zalety: Dynamika
Wady: Wymienione w opinii
  • Silnik: 1,9 cdti 120 KM
  • Rocznik: 2006
  • Przebieg: 218000
  • Spalanie: 7.5 l/100km
Odradzam
07.06.2020 Anonim
(9.3)
Opinia: Super bezawaryjny.wymieniony dwumas przy 310tys obecnie 403tys turbo,wtryski,EGR nie ruszane
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 8.0/10
Zalety: Bezawaryjna,spalanie,komfort
  • Silnik: 120
  • Rocznik: 2008
  • Przebieg: 403
  • Spalanie: 5.7 l/100km
Polecam
25.02.2020 Vectra C 2006
(7.7)
Opinia: auto kupione jako 8 letnie przy przebiegu 110k. rozrząd zrobiony przy 120k. filtr zapchał sie przy około 200k była to jedyna awaria z lawetą, auto stanęło na drodze szybkiego ruchu, czyszczenie 300pln więc grosze. dwumasa robiona przy 220k. przy 245 sprzedaż. w zawieszeniu nic nie
  • 9.0/10
  • 9.0/10
  • 5.0/10
Zalety: niezawodność, spalanie
Wady: trochę głośny, słaba dynamika
  • Silnik: 1.9 120
  • Rocznik: 2006
  • Przebieg: 245
  • Spalanie: 6.5 l/100km
Polecam