Silnik Renault 1.6 dCi Energy 160KM Twin Turbo z maksymalnym momentem obrotowym sięgającym 380 Nm wszedł do produkcji w 2015 roku. Konstrukcja silnika została oparta na poprzedniej sprawdzonej wersji 1.6 dCi 130KM, w której zastosowano szereg nowoczesnych i zaawansowanych technologii. Największą zmianą jest podniesienie mocy oraz zastosowaniu dwóch turbosprężarek. Jak w poprzednich wersjach silników wysokoprężnych inżynierowie korzystali z wieloletnich doświadczeń przy konstruowaniu silników Formuły 1. Takie rozwiązania znajdziemy w tej odmianie, to między innymi poprzeczny obieg płynu chłodzącego który pozwala na szybkie schładzanie komory spalania. Kolejną nowinką zapożyczoną z F1 to pierścienie typu U-Flex które ze względu na swój kształt litry U lepiej dopasowują się do odkształceń cylindrów które powstają na wskutek wysokich temperatur.
W skrócie pozwala to na lepsze smarowanie oraz zmniejszenie tarcia. Dodatkowo popychacze zaworowe zostały wykończone specjalną powłoką diamentopodobną DLC (Diamond Like Carbon) co przekłada się na ich odporność na ścieranie oraz zmniejszenie oporów tarcia. Silnik wyposażony w nowocześniejszy układ wtryskowy o ciśnieniu 1800 bar który został odpowiednio przystosowany do podwójnego doładowania. Ze względu rygorystyczne norm spalin silnik został wyposażony w katalizator wychwytujący cząstki azotu Nox oraz układ regeneracji cząstek stałych przez co spełnia normy spalin Euro 6. Jednak najbardziej rozpoznawalny jest układ doładowania TwinTurbo które pozwalają na bardzo dobre osiągi.
W skrócie wygląda to tak pierwsza turbosprężarka o bardzo małej bezwładności pozwala na osiągnięcie wysokiego momentu obrotowego przy niskich prędkościach przez co silnik natychmiast przyspiesza już przy 1500 obr. Natomiast druga turbosprężarka włącza się do pracy przy wyższych obrotach co pozwala na osiągnięcie maksymalnych mocy. Te rozwiązania pozwoliły na osiągnięcie bardzo dobrych osiągów przy minimalnym poziomie spalania oraz obniżenia CO2. Zamysłem konstruktorów było osiągnięcie parametrów silnika o pojemności 2.0 l a przy tym obniżyć spalanie o co najmniej 25%. Można stwierdzić że zabieg ten się udał, silnik oferuję świetne osiągi przy niskim poziomie spalania. Jednostka systematycznie będzie wypierać tradycyjny silnik 2.0 dCi i znajdziemy go praktycznie w wszystkich nowych modelach segmentu D, E oraz Van.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 16
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
Średnia (głosów: 7) | (6.2) |
Trwałość | 4.3/10 |
Utrzymanie | 6.4/10 |
Dynamika | 8.0/10 |