Volkswagen

Silnik VW 1.6 TDI 16V CR 90KM EA189

49977
Silnik VW 1.6 TDI 16V CR 90KM EA189

Silniki VAG 1.2 TDI / 1.4 TDI / 1.6 TDI są stosowane w samochodach marki

  • Audi
  • Seat
  • Skoda
  • Volkswagen

Silnik Volkswagen 1.6 TDI z rodziny EA189 o mocy 90KM i oznaczeniu CAYB występuje w samochodach Volkswagen, Skoda, Seat, Audi.  Jednostka 4-cylindrowa posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy użyciu systemu Common Rail II generacji z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami o ciśnieniu 1600 bar. Ich największą zaletą jest bardzo precyzyjne dawkowanie paliwa – wprost proporcjonalne do obciążenia silnika. Po stronie minusów należy zapisać bardzo wysoką cenę oraz niezwykle trudną regeneracje.


Niestety układ wtryskowy nie jest mocną stroną tego silnika, trzeba uważać na złej jakości paliwo. Do przebiegu 100 tys.km praktycznie nic się z nimi nie dzieje, później zdarzają się jednak poważne problemy z wtryskiwaczami (nie jest to reguła) – wszystko jest uzależnione od użytkowania auta. Z silnikiem 1.6 TDI współpracuje turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek firmy BorgWarner/BV39 BV39F-0136. Jej główną wadą są wyższe koszty napraw przy ewentualnych awariach oraz skomplikowana konstrukcja. Silnik 1.6 TDI występują z filtrem cząstek stałych DPF (spełnia normę Euro5) – elementem nader często awaryjnym. W szczególności gdy pojazd użytkujemy w jeździe miejskiej dochodzi do jego zapchania. Niestety jest to nagminne jeżeli auto nie jest odpowiednio eksploatowane, chodzi o cykliczną wymianę odpowiedniego oleju przystosowanego do DPF-u oraz jazdę miejską.


  Co do kwestii rozrządu serwis przewiduje wymianę przy 180.000 km jednak zdarzały się uszkodzenia pompy wody oraz zerwania paska przy niższych przebiegach. Warto zmniejszyć ten interwał maksymalnie do przebiegu 150.000 tys. km zwłaszcza użytkując auto w trudnych warunkach lub w mieście. W opinii kierowców silnik TDI należy do udanych konstrukcji, charakteryzuję się niską awaryjnością, o ile odpowiednio jest użytkowany oraz serwisowany, w innym przypadku może pochłonąć nie małe koszty. Niewątpliwie atutem jednostki jest niski poziom spalania oraz przyzwoita kulturą pracy. Po stronie minusów użytkownicy wymieniają najczęściej  problematyczny filtr cząstek stałych.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 16

Typ wtrysku: bezpośredni

Common Rail

Zalety

  • niskie poziomy spalania
  • zadowalająca kultura pracy
  • trwała jednostka

Wady

  • przeciętna dynamika
  • awaryjny filtr cząstek stałych
  • uwaga na zerwanie paska rozrządu
  • uwaga na osprzęt silnika !!!

Informacje serwisowe

  • Kod silnika: CAYB
  • Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią BorgWarner BV39 BV39F-0136
  • Rozrząd: Pasek, wymiana po po 180.000 km lub 5 Lat
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Występuje
  • Wtryski: Piezoelektryczne  Firma Siemens
  • Ilość oleju silnikowego: 4.3 L, typ oleju: VW-norma 507.00 5W-30, wymiana po co 15.000 km lub 1 rok

Olej
Bardzo ważną rzeczą jest używanie odpowiedniego oleju do silników z Filtrem cząstek stałych DPF,  serwis zaleca olej  Castrol 5W30 z oznaczeniem VW 504/507.
ROZRZĄD !!!
Serwis zaleca wymianę rozrządu co 180.000 km a w trudnych warunkach maksymalnie co 150.000 km !!! Warto o tym pamiętać, ponieważ zdarzały usterki zerwania paska rozrządu oraz awarie pompy wody przed jego wymianą !!!

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 8) (8.0)
Trwałość 7.1/10
Utrzymanie 8.6/10
Dynamika 8.1/10
Głosy według opinii użytkowników: 7 1

Najbardziej awaryjna część

7%
13%
13%
20%
20%
27%
Suma głosów: 15

Opinie użytkowników

27.11.2018 Robert
(0.0)
Opinia: Spalanie srednie lato 5, zima 5,5. ( zasięg na pelnym zbiorniku 1000-1100 km).Przebieg 225 tyś. Przy 150tys wymiana rozrządu, sprzęgło bez dwumasu jeszcze śmiga , żadnych problemów z wtryskiwaczami ani turbo, olej wymieniany co 15 tyś, paliwo tylko z markowych stacji,
  • 0.0/10
  • 0.0/10
  • 0.0/10
  • Silnik: Skoda Fabia 1.6 TDI CR 90KM (CAYB)
  • Rocznik / Przebieg: 2011/225000
  • Spalanie: 5.0 l/100km
Polecam
07.11.2018 Macin
(9.0)
Opinia: Super silnik, nie grzeszy dynamiką ale jak na Fabię jest ok. Można spokojnie podróżować z prędkością autostradową i jeszcze ma siłę przyspieszać. Generalnie samochód kupiłem jako 4 latka z przebiegiem 153tyś. km, sam w 4 kolejne lata zrobiłem następne 100 tys. km. Obecnie ma 253tyś.
  • 10.0/10
  • 9.0/10
  • 8.0/10
  • Silnik: Fabia 2 CAYB
  • Rocznik / Przebieg: 2010
  • Spalanie: 5.5 l/100km
Polecam
07.02.2018 Jan
(1.0)
Opinia: Było fajnie dopóki nie wypłynęła afera dieselgate.. Po tzw. "akcji serwisowej" moja fabia 1.6tdi z przebiegiem 48 tys. km to kupa złomu. Auto przestało przyspieszać, pali ok. 1,5 l więcej na setkę, silnik klekocze jak stary polonez na ubogiej mieszance, a jazda poza miastem polega
  • 1.0/10
  • 1.0/10
  • 1.0/10
  • Silnik: Fabia II 90kM
  • Rocznik / Przebieg: 2010
  • Spalanie: 7.0 l/100km
Odradzam
27.12.2017 Marcin
(7.7)
Opinia: Golf VII variant 1,6 tdi 90 km. Szybki to może i nie jest,ale nie chodzi mi o szybkość,tylko o ekonomię (robię gównie dłuższe trasy ok. 65 km. w jedną stronę). Liczę, że przejadę nim z 300 tys. Auto kupiłem w salonie, miłe zaskoczenie-bez DWUMASY!!! Pierwsza
  • 5.0/10
  • 10.0/10
  • 8.0/10
  • Silnik: Golf VII
  • Rocznik / Przebieg: 2017/27000
  • Spalanie: 5.2 l/100km
Polecam
04.08.2017 Marcin
(8.7)
Opinia: "Z tym silnikiem samochód posiadam od 2.5 roku, kupiłem z przebiegiem 153000km, osobiście przejechałem nim 74000km. Super silnik, bezobsługowy pod warunkiem że się dba o niego i płyny ustrojowe wymienia na czas. Sapalanie niezależnie od stylu jazdy na poziomie 5,5-5,7/100km. Jak do tej pory zero
  • 6.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: Fabia II / 90KM
  • Rocznik / Przebieg: 2010 / 227000
  • Spalanie: 5.5 l/100km
Polecam