Silnik BMW 3.0d o mocach 204, 218 lub 272KM z oznaczeniem M57TU został wprowadzony na rynek w 2002.Jest on kontynuacją poprzedniej wersji z pierwszych lat produkcji która otrzymywał kilkukrotnie nagrodę za silnik roku w latach 1998-2002. Podstawowe zmiany jakie zostały wprowadzone to modyfikacja układu wtryskowego oraz zmiany w układzie rozrządu. Zastosowano nowszy układ wtryskowy Common Rail z wtryskiwaczami pizoelektrycznymi Bosch. Nowa jest także turbosprężarka ze sterowaniem łopatek za pomocą nastawnika elektrycznego.
Tak jak w poprzedniej wersji rozrząd też jest na łańcuchu ale obecnie napędzany jednym wałkiem a na drugi wałek napęd przekazuje przekładnia zębata. W kolejnych latach silnik zaczął współpracować z problematycznym filtrem cząstek stałych. Element szczególnie podatny na awarie jeśli głównie poruszamy się w cyklu miejskim . Wówczas dochodzi do nagromadzenia się cząstek sadzy wewnątrz DPF-u i w konsekwencji do jego zatkania oraz spadku mocy silnika. Silnik w opinii użytkowników uchodzi za dobry i przy odpowiednim serwisowaniu nie powinien sprawiać większych problemów. Niestety silnik nie jest niezniszczalny i przy większych przebiegach oraz nie regularnym serwisie zdarzają się awarie osprzętu.
Najczęstsze awarie dotyczą turbosprężarki, kolektora dolotowego czy już wspomnianego DPF-u.Trzeba nadmienić że silniki z pierwszych lat produkcji są bardzo trwałe i można spokojnie zrobić na nich nawet milion kilometrów bez naprawy. Wszystko jednak jest uzależnione od jego eksploatacji.
Reasumując silnik 3.0d jest jednostką udaną, całkiem trwała,gwarantująca znakomitą dynamikę oraz przyspieszenie przy jednoczesnym niskim spalaniu. Jednakże wysokie zaawansowanie technologiczne pociąga za sobą spore koszta potencjalnych napraw oraz serwisu.
Rodzaj układu: 6-cylindrowy
Ilość zaworów: 24
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
1998-2002r 3.0d oznaczenie M57- wtrysk bezpośredni -pompa wtryskowa
wtryski elektromagnetyczne Bosch-możliwość regeneracji
2003-2008r 3.0d oznaczenie M57N – wtrysk bezpośredni- Commo Rail
wtryski pizoelektryczne Bosch -brak możliwości regeneracji tylko zakup nowych
2004 rok – filtr cząstek stałych występuje w większości aut z tym silnikiem
Średnia (głosów: 7) | (8.8) |
Trwałość | 9.4/10 |
Utrzymanie | 7.7/10 |
Dynamika | 9.3/10 |