Silnik 1.3 CDTI 90KM (Z13DTH) - informacje, opinie, serwisWyświetleń: 18940

CDTi

Najnowsze opinie o silnikach

Silnik 1.6 TDCi 16V 109KM (DLD-416)14.05.2021

Po namowie SZWAGRA kupiłem Focusa 1.6tdci z przebiegiem 197000km, od handlarza z niemiec, byłem sceptycznie nastawiony na silnik dies

Odradzam

7.57

Silnik 1.4 TDI 6V PD 75KM (EA188)11.05.2021

to dobry silnik 350 tys km ma za sobą i nadal jeżdzi turbina nadal działa poprawnie od nowości wtryskiwacze już na granicy. olej

Polecam

7.94

Silnik 1.4 TDI 12V CR 105KM (EA288)10.05.2021

Samochód 2015 r. i 270 tys.przebiegu - padła turbina. Brak możliwości regeneracji . Po wymianie na nową (ponad 4 tys. zł) samoch

Odradzam

6.89

Silnik 1.7 Blue dCi 150KM (R9N)09.05.2021

Cichy i bardzo elastyczny. U mnie w Koleosie z 2019 roku. Srednie spalanie od początku 6.62l, jazda drogami krajowymi 5.5-6l, miasto o

Polecam

9.33

Najważniejsze informacje o silniku

Silniki 1.3 CDTI o mocy 90KM z logotypem (Z13DTH) miała szeroki zastosowanie w samochodach Opel.Jednostka nie jest wyposażona w filtr cząstek stałych DPF co jest dużym atutem.Jednak po 2012 roku występuje wersja z oznaczeniem A13FD o mocy 90KM seryjnie z  filtrem DPF znajdziemy ją w modelu Opel Combo D.W jednostce występuje wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail II generacji z wtryskiwaczami firmy Bosch. Ich zaletą jest przystępna cena oraz możliwość regeneracji. Jednostka współpracują z turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek oraz kołem dwumasowym.Po stronie plusów należy zapisać bezobsługowy mechanizm rozrządu oparty na łańcuchu. Kierowcy chwalą silnik 1.3 CDTI za wysoką kulturę pracy,niskie poziomy spalania oraz bezawaryjność. Przykładowym pojazdem z silnikiem 1.3 CDTI jest Opel Corsa o mocy 90KM,samochód osiąga przyzwoite wyniki spalania w mieście to około 7litrów, w trasie 5,0l/100km. Pierwsza setka na prędkościomierzu pojawia się po 12 sekundach, nie jest to wynik rewelacyjny, ale do jazdy miejskiej zupełnie wystarczy. Silnik otrzymał tytuł engine of the year roku 2005 w kategorii najmniejszych jednostek wysokoprężnych. W 2009 roku Opel wprowadził II Generację 1.3 CDTI II Euro5 o mocy  95 KM seryjnie wyposażony w filtr cząstek stałych DPF oraz posiada elektrycznie sterowany zawór EGR. Awaryjność tej jednostki jest uzależniona od jej odpowiedniego serwisowania,wiele modeli aut z tym silnikiem pokonują ponad 200tys/km bez żadnych problemów.Do najczęstszych awarii trzeba zaliczyć niskiej trwałości koło dwumasowe oraz zawór recyrkulacji spalin EGR.Po stronie plusów należy zapisać bezobsługowy mechanizm rozrządu oparty o łańcuch.Wśród kierowców silnik posiada dobrą opinię chwalony jest za wysoką kulturę pracy, elastyczność oraz niskie spalanie.

Zalety:
niskie spalanie
wysoka kultura pracy
trwały układ wtryskowy
rozrząd oparty na łańcuchu

Wady:
niska trwałość sprzęgła dwumasowego
awarie zaworu EGR
Awarie DPF-u/jeżeli występuje

Dodatkowe informacje eksploatacyjne

Przeglądy i wymiany oleju co 30tys

ilość oleju 2.8L

Rozrząd na łańcuchu -serwis oraz przegląd przy 250 tys


1.3 CDTI/Multijet  90 KM (Euro4) bez DPF

1.3 CDTI /Multijet II 16v 90 KM (Euro5) posiada seryjnie DPF !!! wersja A13FD od 2012 r

1.3 CDTI/Multijet 95KM II generacji (Euro5) seryjnie wyposażony w DPF !!!


Turbosprężarka

1.3 CDTI/MJT 70KM 75KM Turbina stała geometria

1.3 CDTI/MJT 90KM 95KM Turbina zmienna geometria


1.3 MultiJet Fiat - brak koła dwumasowgo !!!

1.3 CDTI Opel -w mocniejszych wersjach koło dwumasowe

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną.

Jeśli zauważyłeś błąd w informacjach zawartych w stronie lub chciałbyś dodać coś od siebie napisz do nas.

Czy poleciłbyś ten silnik? (weź udział w głosowaniu)

Tak
zagłosuj
Nie
zagłosuj
Suma głosów: 7

Najbardziej awaryjna część tego silnika?

Turbosprężarka
zagłosuj
Wtryskiwacze paliwa
zagłosuj
Pompa wtryskowa
zagłosuj
Sprzęgło/Dwumasa
zagłosuj
Filtr DPF/FAP
zagłosuj
Zawór EGR
zagłosuj
Suma głosów: 7
Średnia (głosów 6):
(7.78)
Trwałość
 7.5/10
Utrzymanie
 8.17/10
Dynamika
 7.67/10

Głosy według opinii:

51

lub wybierz auto i dodaj opinię

Opinie użytkowników

Marek 16.10.2016
Średnia:
(10.00)
Tak

Opinia: "Mam corse z tym silnikiem 12 lat, 7 litrów to palił na autobanie przy 150 km/h z bagiem na dachu. Latem przy trasach z ekonomiczna jazdą na 46 litrach przejeżdza do 1000 km."

Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Odmiana silnika: Corsa 90KMRocznik / Przebieg: 2004 335000 Śr. spalanie: 5
tomi 08.01.2015
Średnia:
(10.00)
Tak

Opinia: "opel astra 2006, przebieg 210000, przy 209000 pierwsza awaria - wymiana zaworu egr. Bardzo ekonomiczny ( 4,2-5,5l/100km), cichy i dynamiczny,POLECAM"

Trwałość
 (10/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (10/10)
Odmiana silnika: opel astra Rocznik / Przebieg: 2006. 210000 Śr. spalanie: 4.2-5.5l
_modo 23.05.2014
Średnia:
(1.00)
Nie

Opinia: "Silnik 1.3 CDTi do samochodu o masie 1350 kg, przełożeniu na I biegu ponad 4 na VI nadbieg ok. 0.61 a na dodatek tzw. "dziura" w charakterystyce momentu obrotowego i mocy efektywnej do 2000 obr/min, to jedna wielka pomyłka. Samochód używany jako samochód badawczy. Koszmar."

Trwałość
 (1/10)
Utrzymanie
 (1/10)
Dynamika
 (1/10)
Odmiana silnika: Astra III Sedan 90KMRocznik / Przebieg: Śr. spalanie: ?
04.01.2014
Średnia:
(9.00)
Tak

Opinia: "posiadam ten silnik w corsie d wersja 90 koni przebieg 60 tyś mam go od nowości wersja bez dpf kopci na czarno przy odpalaniu i jak zimna to nie równo pracuje jak się trochę nagrzeje jest ok oleju nie bierze, spala średnio 5.5 litra ropy ale raczej trasa.w corsie daje radę ten silnik oczywiście od 2000tyś obrotów bo poniżej nic się nie dzieje.ps bardzo długo się nagrzewa w zimne dni(termostat sprawny)"

Trwałość
 (8/10)
Utrzymanie
 (9/10)
Dynamika
 (10/10)
Odmiana silnika: corsa d 90KMRocznik / Przebieg: 60 tyś Śr. spalanie: 5.5
Leszek 24.12.2013
Średnia:
(7.33)
Tak

Opinia: "Posiadam Astre h z 2010 roku. Auto obecnie ma przejechane około, głównie jeżdżę po trasach ale też w mniejszym stopniu po mieście. Przez cały czas eksploatacji oprócz jednej awarii nic się nie działo. Owa awaria to uszkodzenie końcówek wtryskiwaczy, co było przyczyną uszkodzenia to nie wiem bo zawory byly ok. Podejrzewam oszukane paliwo. Generalnie to dobry silnik ale trzeba pamiętać o wymianie filtrów i pilnowaniu stanu oleju."

Trwałość
 (6/10)
Utrzymanie
 (10/10)
Dynamika
 (6/10)
Odmiana silnika: astra h 90KMRocznik / Przebieg: 2010 99000km Śr. spalanie: ?
<<<12>>>

Poradnik techniczny Diesla

Wtryskiwacze paliwa

Wtryskiwacze paliwaJednym z najbardziej newralgicznych elementów układu zasilania silników wysokoprężnych są wtryskiwacze. Obecnie w nowoczesnych silnikach Diesla stosuje się kilka rodzajów wtryskiwaczy. W zależności od producenta i marki są one mniej lub bardziej trwałe.


Turbosprężarka

TurbosprężarkaWspółcześnie wszystkie nowoczesne pojazdy z silnikiem wysokoprężnym występują z turbosprężarką. Dzięki zastosowaniu tego elementu możliwe jest znaczne zwiększenie osiągów: mocy oraz dynamiki silników Diesla.


Koło dwumasowe

Koło dwumasoweWiększość nowoczesnych silników wysokoprężnych posiada problematyczny element jakim jest dwumasowe koło zamachowe. Składa się ono z dwóch z dwóch elementów: masy pierwotnej przytwierdzonej do wału korbowego oraz masy wtórnej połączonej ze sktrzynią biegów