Fiat

Silnik Fiat 1.9 8V MultiJet 120KM-130KM

32845
Silnik Fiat 1.9 8V MultiJet 120KM-130KM

Silniki Fiat 1.3 / 1.6 / 1.9 MultiJet są stosowane w samochodach marki

  • Alfa Romeo
  • Fiat
  • Lancia
  • Jeep

Silnik Fiat 1.9 8V MultiJet o mocy 120-130KM wszedł do produkcji w 2002 roku i miał szerokie zastosowanie w modelach Alfa Romeo, Fiat jak również w Oplu oraz Sabbie do 2010 r. Silnik jest kontynuacją wersji JTD w której wprowadzono nowsze rozwiązania oraz zwiększono moce. Po sukcesie starszej wersji Fiat postawił na sprawdzone rozwiązania i tak powstał nowszej generacji silnik o nazwie MultiJet. Jednostka w odróżnieniu od wersji JTD różniła się nowszym układem wtryskowym Common Rail II generacji oraz bardziej zaawansowanym osprzętem. Właśnie odmiana 120-konna jest uznawana za najbardziej popularną i obecnie najczęściej spotykana na rynku wtórnym. Na swój sukces zapracował dużą trwałością oraz dobrymi osiągami przy niskim poziomie spalania. Jednak nie jest wolna od awarii do najczęstszych trzeba zaliczyć problem z kołem dwumasowym które zazwyczaj zaczyna szwankować przy przebiegu 200 tys /km. Kolejną przypadłością która daje się we znaki jest zawór recyrkulacji spalin EGR,oraz czujnik położenia wału.Na szczęście te awarie są łatwe do zdiagnozowania i bez większych problemów naprawiane. O ile koło dwumasowe jest dosyć kosztowne to sam EGR oraz czujnik nie jest aż tak problematyczny i kosztowny w naprawie. Trzeba pamiętać że wersje po 2007 roku mogą współpracować z filtrem cząstek stałych DPF zwłaszcza w autach z importu gdzie samochody seryjnie wychodziły z DPF-em. Auta z Polskiej sieci dilerskiej dopiero po 2010 roku były serynie wyposażone w filtr cząstek stałych, tak że w tej wersji nie występował ponieważ silnik był stosowany do 2010 roku. Przed zakupem warto sprawdzić czy auto posiada DPF czy nie (po niżej podane są podane kody silnika z oznaczeniem czy auto posiada filtr czy nie). Ta odmiana współpracuje z turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek Garret, co jest dużą zaletą bo przekłada się na bardzo dobre osiągi. Zarówno wersja JTD jak i Multijet stosuje wtryskiwacze elektromagnetyczne firmy Bosch, które można stosunkowo tanio zregenerować. Użytkownicy chwalą sobie jednostkę za wysoką kulturę bardzo dobrą dynamikę pracy przy stosunkowo niskim poziomie spalania. Dużym atutem silnika jest bardzo duża trwałość który przy odpowiednim użytkowaniu bezproblemowo osiąga przebiegi 500 tys/km. Również serwis nie sprawia większych problemów a dostęp do części jest bezproblemowy
Opis Ogólny
Jednostka MultiJet występowała z 8  lub 16 zaworową głowicą. Silnik z 8 zaworami w głowicy generuje moc od 100 do 130KM. Z kolei silnik 16V wytwarza moc od 136KM do 150KM bądź od 180KM do 190KM. Większość współpracuje z turbosprężarką o zmiennej geometrii. Zarówno wersja JTD jak i Multijet stosuje wtryskiwacze elektromagnetyczne firmy Bosch, które można stosunkowo tanio zregenerować.W 2009 roku Fiat wprowadził nową generację silników Multijet 2. Istnieje również jednostka wysokoprężna o pojemności 1.9L z podwójnym doładowaniem. Jest bardzo zaawansowana technologicznie, a co za tym idzie droga oraz trudna w ewentualnej naprawie.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 8

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • bardzo dobra dynamika
  • wysoka kultura pracy
  • niski poziom spalania

Wady

  • awarie koła dwumasowego
  • szwankująca elektronika
  • awarie czujnika położenia wału
  • uwaga na częste ubytki oleju
  • droższy serwis od wersji JTD

Informacje serwisowe

  • Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią
  • Rozrząd: Pasek, wymiana po po 120.000km
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Występuje występują odmiany bez DPF-u !!!
  • Wtryski: Elektromagnetyczne  Firma Bosch- możliwość regeneracji
  • Ilość oleju silnikowego: 4.7 L, typ oleju: Selenia 5W40, wymiana po co 20.000 km lub 1 rok

Silnik 1.9 8V MultiJet 120KM -wersje w których występuje filtr cząstek stałych DPF !

kod silnika 192A8000
198AXB1A 01 – bez DPF
198AXB1A 01C – DPF
198AXB1A 01B – bez DPF
198AXB1A 01D – DPF
kod silnika 192B4000
198AXD1A 03 – bez DPF

198AXD1A 03C – DPF
198AXD1A 03B – bez DPF
198AXD1A 03D – DPF
kod silnika 192B5000
198AXE1A 04 – DPF
198AXE1A 04C – bez DPF
198AXE1A 04B – DPF
198AXE1A 04D – bez DPF
( numery na tabliczce pod maską silnika)
 

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 7) (9.1)
Trwałość 9.2/10
Utrzymanie 8.4/10
Dynamika 9.6/10
Głosy według opinii użytkowników: 7 0

Najbardziej awaryjna część

14%
14%
29%
43%
0%
0%
Suma głosów: 7

Opinie użytkowników

04.05.2021 Doblo /120 HP
(0.0)
Opinia: Polecam ten za wzgledu na ekonomie i cene czesci . Mialem juz 3 Fiaty Doblo z tym silnmikiem . Auto targalo przczepy kempingowe z UK do Polski . Nie mialem problemow na trasie i tylko raz mialem problem z DPF m , ktory zostal usuniety
  • 0.0/10
  • 0.0/10
  • 0.0/10
Zalety: spalanie , ceny czesci , mala awaryjnosc
Wady: zawieszenie , DPF po 2006 roku , dwumasa
  • Silnik: 120
  • Rocznik: 2007
  • Przebieg: 167000
  • Spalanie: 5.7 l/100km
Polecam
07.10.2020 Saab 9-3
(0.0)
Opinia: Bardzo dobry silnik stosowany w Saabie, Fiacie, Alfie Romeo i Oplu. Prosta konstrukcja, niskie ceny części, dobra kultura pracy i zaskakująco dobra dynamika wynikająca z faktu, że te silniki miały zwykle 130-140 KM. Mam wersję z DPF i nic złego się nie dzieje, podejrzewam że
  • 0.0/10
  • 0.0/10
  • 0.0/10
Zalety: Trwała konstrukcja Niskie ceny części Mała awaryjność Dobra dynamika Niskie spalanie w trasie 5.5-6.5 l
Wady: Trochę za głośny w czasie jazdy miejskiej
  • Silnik: 1.9 8V
  • Rocznik: 2007
  • Przebieg: 250000
  • Spalanie: 6.0 l/100km
Polecam
24.07.2019 Suzuki sx4 1.9 ddis, 4x4
(10.0)
Opinia: Totalnie bezawaryjne auto i silnik! Mamy je 9 lat i poza regularnym serwisem Suzuki nigdy się nie popsuło!
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: 1.9 JTd,
  • Rocznik / Przebieg: 2008 / 100 tys. km
  • Spalanie: 7.2 l/100km
Polecam
05.10.2018 Robert
(9.3)
Opinia: Silnik mam w Fiacie Brawo II od nowości przebieg 237tys km jedyna usterka to wymiana koła dwumaoswego co jest standardem w tym modelu.Po za tym silnik bezproblemowy,trzeba regularnie wymieniać olej i filtry maks co 15 tys i po problemie.Cały osprzęt turbo,pompa,wtryski,eger od nowości.Silnik bez DPF-u
  • 9.0/10
  • 9.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: Bravo II 120KM
  • Rocznik / Przebieg: 2007 r 237.tys
  • Spalanie: 6.5 l/100km
Polecam
12.01.2016 Michał
(8.7)
Opinia: "Polecam z czystym sumieniem ten silnik, JTDM wersja 8v. Silnik nie sprawia żadnych problemów - jak dbasz tak masz, wymiana oleju co 10 tysięcy km, filtra paliwa co 40-50 tys. km - filtry porządne Purflux, Mann, Knecht. Trochę dychawiczny w dolnym zakresie obrotów, jak już
  • 8.0/10
  • 8.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: AF 159/120KM
  • Rocznik / Przebieg: 2006/154000
  • Spalanie: 7.0 l/100km
Polecam