Volkswagen

Silnik VW 1.6 TDI 16V CR 105KM EA189

126341
Silnik VW 1.6 TDI 16V CR 105KM EA189

Silniki VAG 1.2 TDI / 1.4 TDI / 1.6 TDI są stosowane w samochodach marki

  • Audi
  • Seat
  • Skoda
  • Volkswagen

Silnik Volkswagen 1.6 TDI o mocy 105KM jest najmocniejszą odmianą z rodziny EA189 i występuje w samochodach Volkswagen, Skoda, Seat, Audi. Konstrukcja silnika oraz osprzęt we wszystkich wersjach jest identyczny, różnica polega jedynie na zmianie mocy przez oprogramowanie. Konstrukcja  została oparta na jednostce 2.0 TDI 140KM, w której zredukowano wagę o 6kg i  zmodyfikowano tłoki, które nie posiadają w tym przypadku panewek korbowodowych. W 1.6 TDI zastosowano kilka rozwiązań mających na celu zmniejszenie kosztów spalania oraz zwiększenie dynamiki silnika.


Jednostka 4-cylindrowa posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy użyciu systemu Common Rail II generacji z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami o ciśnieniu 1600 bar. Ich największą zaletą jest bardzo precyzyjne dawkowanie paliwa – wprost proporcjonalne do obciążenia silnika. Po stronie minusów należy zapisać bardzo wysoką cenę oraz niezwykle trudną regeneracje. Niestety układ wtryskowy nie jest mocną stroną tego silnika, trzeba uważać na złej jakości paliwo.



Do przebiegu 100 tys.km praktycznie nic się z nimi nie dzieje, później zdarzają się jednak poważne problemy z wtryskiwaczami (nie jest to reguła) – wszystko jest uzależnione od użytkowania auta. Z silnikiem 1.6 TDI współpracuje turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek firmy BorgWarner/BV39 BV39F-0136. Jej główną wadą są wyższe koszty napraw przy ewentualnych awariach oraz skomplikowana konstrukcja. Silnik 1.6 TDI występują z filtrem cząstek stałych DPF (spełnia normę Euro5) – elementem nader często awaryjnym. W szczególności gdy pojazd użytkujemy w jeździe miejskiej dochodzi do jego zapchania. Niestety jest to nagminne jeżeli auto nie jest odpowiednio eksploatowane, chodzi o cykliczną wymianę odpowiedniego oleju przystosowanego do DPF-u oraz jazdę miejską.   

Co do kwestii rozrządu serwis przewiduje wymianę przy 180.000 km jednak zdarzały się uszkodzenia pompy wody oraz zerwania paska przy niższych przebiegach. Warto zmniejszyć ten interwał maksymalnie do przebiegu 150.000 tys. km zwłaszcza użytkując auto w trudnych warunkach lub w mieście. W opinii kierowców silnik TDI należy do udanych konstrukcji, charakteryzuję się niską awaryjnością, o ile odpowiednio jest użytkowany oraz serwisowany, w innym przypadku może pochłonąć nie małe koszty. Niewątpliwie atutem jednostki jest niski poziom spalania oraz przyzwoita kulturą pracy. Po stronie minusów użytkownicy wymieniają najczęściej  problematyczny filtr cząstek stałych.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 16

Typ wtrysku: bezpośredni

Common Rail

Zalety

  • niskie poziomy spalania
  • zadowalająca kultura pracy
  • przyzwoita dynamika
  • trwała jednostka

Wady

  • awarie koła dwumasowego
  • awaryjny filtr cząstek stałych
  • uwaga na zerwanie paska rozrządu
  • uwaga na osprzęt silnika !!

Informacje serwisowe

  • Kod silnika: CAYC, CAYD, CLNA
  • Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią
  • Rozrząd: Pasek, wymiana po po 180.000 km lub 5 Lat
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Występuje
  • Wtryski: Piezoelektryczne  Firma Siemens-nienaprawialne
  • Ilość oleju silnikowego: 4.3 L, typ oleju: VW 507,00, 5W-30, wymiana po co 15.000 km lub 1 rok

Olej
Bardzo ważną rzeczą jest używanie odpowiedniego oleju do silników z Filtrem cząstek stałych DPF,  serwis zaleca olej  Castrol 5W30 z oznaczeniem VW 504/507.

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 32) (8.1)
Trwałość 7.6/10
Utrzymanie 8.7/10
Dynamika 8.6/10
Głosy według opinii użytkowników: 27 5

Najbardziej awaryjna część

11%
18%
17%
7%
7%
40%
Suma głosów: 96

Opinie użytkowników

03.03.2024 Volkswagen Jetta VI
(4.3)
Opinia: Powiem tak, era passatów 1.9 TDI już się skończyła. Ten 1.6 TDI miał go zastąpić a nie dorasta do pięt. Zawór EGR przejechane 109tys już jest wsadzony drugi nowy, źle jest zaprojektowany, albo wymiana co dwa lata albo całkowite wyrzucenie go, jest taka opcja koszt 1000zl
  • 3.0/10
  • 5.0/10
  • 5.0/10
Wady: Zawór EGR (109tys już drugi)
  • Silnik: 1.6 TDI EA189
  • Rocznik: 2013
  • Przebieg: 109
  • Spalanie: 6.0 l/100km
Odradzam
04.11.2023 Audi A3 8p Sportback
(6.7)
Opinia: Silnik dużo spala zawsze powyżej 6 litrów trasa 7,8 przebieg 19200 km Audi A3 Sportback przebieg oryginalny sam kupiłem w Szwecji wtrysk b.drogi Continental cały czas błedy jedno z gorszych aut które posiadałem
  • 3.0/10
  • 10.0/10
  • 7.0/10
Zalety: Żadnych
  • Silnik: 105
  • Rocznik: 2013
  • Przebieg: 192000
  • Spalanie: 7.0 l/100km
Odradzam
31.10.2020 JETTA/VI
(10.0)
Opinia: JETTA 2011, silnik 1,6 TDi ....zastapił wysłuzony 1,9 TDi.. warto .... mało pali..najmniej na trasie udało i sie zejsć 3,7 na tempoomacie. ogólnie bardzo pozytywny silnik...wysoka kultura pracy , niskie spalanie...bardzo dynamiczny jak na 105 km. choc szwagier ma golfa 6 z silnikie, 2,0 tdi 110 km...i jeszce mniej pali.
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
Zalety: silnik, spalanie, komfort, dynamika.....
Wady: zawór egr...tylko nowy..żadnych regenerowanych..przerabiałem temat.
  • Silnik: 105/CAYC
  • Rocznik: 2011
  • Przebieg: 265 tys
  • Spalanie: 5.2 l/100km
Polecam
28.03.2020 Golf/6
(8.3)
Opinia: Golf 6 Variant (CAYC 105KM) kupiony 06.2017 z najazdem 161 tyś. jako poleasing. Aktualnie 03.2020 przejechane 277 tyś. rozrząd wymieniony przy 204 tyś + tarcze przód z klockami i klocki z tyłu. Przy ok. 210 tyś. podniesiona moc do 140KM (na
  • 8.0/10
  • 10.0/10
  • 7.0/10
  • Silnik: 105/CAYC
  • Rocznik: 2012
  • Przebieg: 277670
  • Spalanie: 5.5 l/100km
Polecam
24.04.2019 golf 6
(4.0)
Opinia: wyciek z pompy paliwa urwany pasek rozrzadu
  • 2.0/10
  • 6.0/10
  • 4.0/10
  • Silnik: cayc
  • Rocznik / Przebieg: 2011
  • Spalanie: 6.0 l/100km
Odradzam