Fiat

Silnik Fiat 1.9 JTD 8V 80KM-85KM UniJet

9130
Silnik Fiat 1.9 JTD 8V 80KM-85KM UniJet

Silniki Fiat D / TD / JTD są stosowane w samochodach marki

  • Alfa Romeo
  • Fiat
  • Lancia

Silnik Fiat 1.9 JTD Unijet o mocy 80KM oraz 85KM. Silnik z wtryskiem bezpośrednim w systemie Common Rail I generacji. Konstrukcja 8-zaworowa. W wersji 80KM/85KM która weszła do produkcji w 1999 r wraz z modelem Fiat Punto znajdziemy turbo o stałej geometrii łopatek. Pozostałe wersję wyposażone są w turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek, przez co silniki stają się bardziej dynamiczniejsze i elastyczne.


Jednostki charakteryzują się niskim poziomem spalania, dobrą dynamiką oraz dużą trwałością. Turbosprężarka jak i wtryskiwacze bezawaryjnie znoszą całkiem duże przebiegi. Dużym plusem jest zastosowanie układu wtryskowego firmy Bosch z elektromagnetycznymi wtryskami, w razie ich awarii można je tanio zregenerować. Do najbardziej awaryjnych podzespołów trzeba zaliczyć problemy z przepływomierzem czy termostatem oraz zapychającym się EGR-em. Jednak nie jest to dużym problemem  ponieważ awarie zazwyczaj można szybko zdiagnozować.


Atutem jednostki  jest bezproblemowy serwis oraz dostępność części co przekłada się na niskie koszty ewentualnych napraw. Przy większych przebiegach daje o sobie znać koło dwumasowe,w przypadku jego awarii można je zastąpić kołem jednomasowym. Po stronie minusów należy zapisać przeciętną kulturę pracy oraz wyczuwalną turbodziure. Reasumując, silniki 1.9 JTD mają więcej plusów a niżeli minusów, przede wszystkim są trwałe, mało palą ich serwis nie jest problemem a dostępność części jest zadowalająca.

80KM oraz 85KM

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 8

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • trwała jednostka napędowa
  • trwały układ wtryskowy
  • trwałe turbosprężarka
  • niskie spalanie
  • stosunkowo tani serwis
  • dostępność zamienników

Wady

  • awarie koła dwumasowego
  • awarie przepływomierza
  • awarie zaworu EGR

Informacje serwisowe

  • Turbosprężarka: Ze stałą geometrią
  • Rozrząd: Pasek, wymiana po po 120.000km
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym możliwa wymiana na jednomasowe
  • Filtr cząstek stałych: Brak
  • Wtryski: Elektromagnetyczne  Firma Bosch
  • Ilość oleju silnikowego: 4.3 L, typ oleju: Selenia 5W40, wymiana po co 20.000 km lub 1 rok

Sprzęgło
W razie awarii lub zużycia- koło dwumasowe można wymienić na jednomasowe

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 4) (9.3)
Trwałość 9.5/10
Utrzymanie 9.5/10
Dynamika 8.8/10
Głosy według opinii użytkowników: 4 0

Najbardziej awaryjna część

50%
0%
0%
0%
0%
50%
Suma głosów: 2

Opinie użytkowników

07.09.2020 Stilo
(9.3)
Opinia: Nie wiem czy jest lepszy diesel na rynku. Przebieg 435 000 . Silnik i turbo zero!!! problemów. Dwumas wytrzymuje bez problemów, nie zmieniany. Na gwarancji wymieniony przepływomierz. Egr od nowości. Zima, lato , odpala na dotyk. Wymiana oleju co 20 000 km. Po przebiegu 380 000 dolewam olej tak około 1 litr na 20 000 km.
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 8.0/10
Zalety: Bezproblemowy, oszczędny, spalanie śr.4,8 /100 Małe miasto 50%, trasa 50%
Wady: Trochę głośny,
  • Silnik: 80 koni
  • Rocznik: 2002
  • Przebieg: 435 000 km
  • Spalanie: 4.8 l/100km
Polecam
20.07.2017 EnsO
(10.0)
Opinia: "Silnik rewelacyjny !! Ekonomiczny a zarazem z potencjałem.Koszty utrzymania całkiem niskie,minusem koło dwumasowe i problemy z egr. Na te wszystkie mankamenty mozna znalezdz rozwiazanie. Polecam kupic autko tansze a reszte przeznaczyc na zrobienie egr,dwumasy,korekte mapy. a Autko spokojnie objedzie punto hgt 130km przy czym mamy
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • Silnik: Punto mk2/80-120km
  • Rocznik / Przebieg: 2000/230tys
  • Spalanie: 5.0 l/100km
Polecam
02.11.2013 Mateo
(8.7)
Opinia: "w 1.9 JTD w wersjach 85KM oraz 105KM w przypadku awarii koła dwumasowego można je zastąpić koło jednomasowe. Ja tak zrobiłem i zaoszczędziłem ponad tysiąc złotych i już dożywotnio mam problem z głowy!!!"
  • 8.0/10
  • 10.0/10
  • 8.0/10
  • Silnik: Alfa 146
Polecam
20.03.2013 Anonim
(9.0)
Opinia: " Punto JTD 2000r. - genialny stosunek mocy do masy , zrywny i pali od 4l na trasie (poza autostradą) do 6 w zimie i samo miasto!"
  • 10.0/10
  • 8.0/10
  • 9.0/10
  • Silnik: Fiat Punto 1.9 JTD
  • Rocznik / Przebieg: 2000r
Polecam