Fiat

Silnik Fiat 1.9 JTD 8V 110KM-115KM UniJet

16374
Silnik Fiat 1.9 JTD 8V 110KM-115KM UniJet

Silniki Fiat D / TD / JTD są stosowane w samochodach marki

  • Alfa Romeo
  • Fiat
  • Lancia

Silnik Fiat 1.9 JTD Unijet o mocy 110KM oraz 115KM. Występuje w samochodach marki Fiat, Alfa Romeo . Zadebiutował  w 1997 roku jako pierwszy silnik z wtryskiem bezpośrednim w systemie Common Rail I generacji. Konstrukcja 8-zaworowa występowała również w kilku niższych różnicach mocy 80KM,85,100KM,105KM .Odmiany silników różniły się rodzajem osprzętu, między innymi wtrysków, kolektorów dolotowych, zaworu EGR czy turbosprężraki.


W wersji 80KM która weszła do produkcji w 1999 r wraz z modelem Fiat Punto znajdziemy turbo o stałej geometrii łopatek. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku odmiany 85KM. Pozostałe wersję wyposażone są w turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek, przez co silniki stają się bardziej dynamiczniejsze i elastyczne.Jednostki charakteryzują się niskim poziomem spalania, dobrą dynamiką oraz dużą trwałością. Turbosprężarka jak i wtryskiwacze bezawaryjnie znoszą całkiem duże przebiegi. Dużym plusem jest zastosowanie układu wtryskowego firmy Bosch z elektromagnetycznymi wtryskami, w razie ich awarii można je tanio zregenerować.


Do najbardziej awaryjnych podzespołów trzeba zaliczyć problemy z przepływomierzem czy termostatem oraz zapychającym się EGR-em. Jednak nie jest to dużym problemem  ponieważ awarie zazwyczaj można szybko zdiagnozować. Atutem jednostki  jest bezproblemowy serwis oraz dostępność części co przekłada się na niskie koszty ewentualnych napraw. Przy większych przebiegach daje o sobie znać koło dwumasowe,w przypadku jego awarii można je zastąpić kołem jednomasowym. Po stronie minusów należy zapisać przeciętną kulturę pracy oraz wyczuwalną turbodziure. Reasumując, silniki 1.9 JTD mają więcej plusów a niżeli minusów, przede wszystkim są trwałe, mało palą ich serwis nie jest problemem a dostępność części jest zadowalająca.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 8

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • trwała jednostka napędowa
  • trwały układ wtryskowy
  • trwała turbosprężarka
  • dobra dynamika
  • niskie spalanie
  • stosunkowo tani serwis
  • dostępność zamienników

Wady

  • awarie koła dwumasowego
  • awarie przepływomierza
  • awarie zaworu EGR

Informacje serwisowe

  • Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią
  • Rozrząd: Pasek, wymiana po po 120.000km
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Brak
  • Wtryski: Elektromagnetyczne  Firma Bosch
  • Ilość oleju silnikowego: 4.3 L, typ oleju: Selenia 5W40, wymiana po co 20.000 km lub 1 rok

Sprzęgło
W razie awarii lub zużycia- koło dwumasowe można wymienić na jednomasowe

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 5) (8.5)
Trwałość 9.0/10
Utrzymanie 7.8/10
Dynamika 8.8/10
Głosy według opinii użytkowników: 5 0

Najbardziej awaryjna część

0%
17%
0%
33%
0%
50%
Suma głosów: 6

Opinie użytkowników

15.01.2023 Alfa romeo 147
(10.0)
Opinia: Świetny silnik, stara szkoła, pancerna jednostka i tania w ewentualnych naprawach. Po mapie ponad 150km, super się zbiera, mało pali, czego chcieć więcej.
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 10.0/10
Zalety: Dynamika Spalanie Pancerna jednostka Tania w ewentualnych naprawach
Wady: Brak
  • Silnik: 1.9 jtd 115km 8v
  • Rocznik: 2004
  • Przebieg: 210000
  • Spalanie: 6.0 l/100km
Polecam
21.08.2022 Fiat Stilo
(9.0)
Opinia: Jeżdżę autem od 110 tyś km i w międzyczasie zagotowałem go (urwany wirnik w pompie wody), rozpuścił się filtr paliwa i zatkał regulator w pompie wysokiego ciśnienia, puścił paprochy na zbiornik, przepaliło blaszkę blokującą EGR (przejechałem tak z otwartym EGR 70 km), a on nie
  • 9.0/10
  • 9.0/10
  • 9.0/10
Zalety: Odporność na zaniedbania, trwałość, dynamika,
Wady: Dostęp do podzespołów.
  • Silnik: 115
  • Rocznik: 2004
  • Przebieg: 275.000
  • Spalanie: 5.5 l/100km
Polecam
06.04.2018 Janusz
(8.0)
Opinia: Silnik godny polecenia tani w utrzymaniu z bezproblemowym serwisem oraz zakupem części.Do 22000 tys/km wszystko oryginalne jedynie co to zaczęło się sypać sprzęgło/dwumasę to wymieniłem, oraz jeden wtryskiwacz za wszystko zapłaciłeme 2800 zł.To po 6 latach jazdy i to bez przerwy to żadne koszty
  • 7.0/10
  • 8.0/10
  • 9.0/10
  • Silnik: Alfa Romeo 156 115KM
  • Rocznik / Przebieg: 2004 r/235 tys
  • Spalanie: 6.2 l/100km
Polecam
08.10.2014 jerzy
(7.7)
Opinia: "Za niewielkie pieniądze można wyrwać dość dobre i dobrze wyposażone auto. porównując z vw różnica jest około 3tys.przy zakupie.pełna elektryka,klima i dość dużo miejsca w środku.dobry na długie trasy. spalanie na trasie 4.8- 5.7 w jeździe codziennej na różnych odcinkach 6-6.2l,także całkiem dobrze. Awaryjność jak
  • 10.0/10
  • 5.0/10
  • 8.0/10
  • Silnik: fiat stilo 1.9 jtd 115 km
Polecam
12.05.2013 Anonim
(8.0)
Opinia: "alfa 147 1,9 jtdm 8v podniesiona moc do 160km tylko miasto 6l/100km.wycięt y egr zmianą oprogramowania koszt 250 pln."
  • 9.0/10
  • 7.0/10
  • 8.0/10
  • Silnik: Alfa Romeo 147 1.9 JTD
Polecam