Silnik Mercedes 2.1 CDI OM646 EVO stosowany w latach 2006-2010. Osiągał moc 136KM lub 170KM, montowany był w samochodach Mercedes Klasy C i Klasy E. Jest kolejną odmianą wersji OM646 z oznaczeniem EVO która weszła do produkcji w 2006 roku. O odróżnieniu od starszej wersji konstrukcyjnie została zmieniona głowica silnika zastosowano wzmocnione wałki równoważące,świece żarowe ceramiczne oraz nowszy układ wtryskowy Delphi. Silnik seryjnie wyposażony został w filtr cząstek stałych DPF oraz w nowszej generacji EGR sterowany elektrycznie i alternator chłodzony cieczą. Jednostka współpracuje z turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek oraz kołem dwumasowym które są dosyć trwałe i bezproblemowo pokonują przebiegi ponad 200 tys/km bez żadnych awarii.
Do najczęstszych problemów jednostki trzeba zaliczyć usterki układu wtryskowego mowa u o pompie wysokiego ciśnienia oraz zaworu wysokiego ciśnienia. Objawia się to zazwyczaj ciężkim rozruchem samochodu na zimnym silniku. Kolejną przypadłością jest problem w układzie dolotowym gdzie w którym zastosowano plastikowe klapki, po jakiś czasie ulegają one deformacji i pękają co powoduje spadek mocy. Niestety wiąże się to z kosztowną wymianą całego kolektora. Problematyczny jest również filtr cząstek stałych DPF który daje się we znaki w jeździe miejskiej kiedy dochodzi do jego zatkania.
Skutkuje to zatkaniem filtra a co za tym idzie przedostaniem się paliwa do oleju co grozi poważną usterka silnika. Wyżej wymienione awarie przeważnie zdarzają się przy większych przebiegach grubo ponad 200 tys/km oraz przez źle eksploatowane auta. Trzeba pamiętać że nowsze modela są wyposażone w bardziej awaryjny i kosztowny osprzęt co wiąże się z większymi kosztami części oraz serwisu. Sama jednostka jest bardzo trwała nie dochodzi do jej uszkodzenia jedynie zła eksploatacja wpływa na awaryjność osprzętu. Po za tym silnik jest chwalony za bardzo dobre osiągi, niskie spalanie i dobrą dynamikę .
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 16
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
Średnia (głosów: 2) | (9.3) |
Trwałość | 10.0/10 |
Utrzymanie | 9.0/10 |
Dynamika | 9.0/10 |