Nissan

Silnik Nissan 1.6 dCi 130KM (Renault R9M)

35039
Silnik Nissan 1.6 dCi 130KM (Renault R9M)

Silniki Nissan TD / Di / DDTi są stosowane w samochodach marki

  • Nissan

Silnik 1.6 DCI 130KM /Energi (R9M) został skonstruowany wspólnie przez Renault i Nissan a jego debiut przypada na 2011 rok w Renualt Scenic III. W Nissanie znajdziemy go w modelu Qashqai . Często jest nazywany młodszym bratem dobrze znanej jednostki 2.0dCI , ponieważ konstrukcyjnie  jest  zbliżony właśnie do 2.0dCi.Silnik o oznaczeniu R9M posiada wtrysk bezpośredni realizowany przy pomocy systemu Common Rail z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami firmy Siemens. Ich największą wartością jest precyzyjne dawkowanie paliwa wprost proporcjonalnie do obciążenia silnika, po stronie minusów należy zapisać bardzo wysoką cenę oraz niezwykle trudną regenerację.


Dużym plusem jest zastosowanie bezobsługowego mechanizmu rozrządu opartego na łańcuchu. Silnik zaopatrzony jest w turbosprężarkę o zmiennej geometrii i niewielkiej bezwładności, co przekłada się na lepsze osiągi.We wszystkich modelach posiada on moc 130 KM. Jednostka ekologiczna , nowoczesna i zaawansowana technologicznie. W silniku zastosowano nowatorskie rozwiązania takie jak Niskociśnieniowy EGR , pompę oleju o zmiennej pojemności, technologię zmiennego zawirowania mieszankę. Te oraz wiele innych rozwiązań miało wpłynąć na osiągnięcie maksymalnie najlepszych parametrów oraz zredukowania emisji spalin Co2 do minimum.


Jak przystało na nowoczesnego diesla silnik współpracuje z Filtrem cząstek stałych FAP, w którym zastosowano nowoczesny system wielowtrysku który odpowiada z jego regeneracje. Filtr jest całkowicie  bezobsługowy, który samoczynnie wypala się co kilkaset kilometrów. Producent twierdzi że filtr jest dożywotni, oczywiście przy odpowiedniej jego eksploatacji. Jeżeli będziemy się stosować do zaleceń producenta i odpowiednio użytkować silnik oraz regularnie wymieniać specjalny olej Niskopopiołowy nie będziemy mieli problemów z filtrem. Jednostka spełnia rygorystyczne normy spalin Euro 6. Na rynku spotkamy odmianę tego silnika o nazwie Energi z nowoczesnymi rozwiązaniami takimi jak system. Stop&Start, która wstrzymuje prace silnika w momentach gdy pojazd zatrzymuje się np. w korku ulicznym. To pozwala na zminimalizowanie spalania oraz emisji spalin przez co silnik jest jednym z najbardziej oszczędnych na rynku.


Wadą powyższego systemu są dodatkowe koszta serwisu oraz części zamiennych. Awaryjność jednostki jest na bardzo niskim poziomie ale jest to również uzależnione od jej użytkowania. Zdarzają się auta z silnikami  o przebiegach  200 tys z poważnymi usterkami, przeważnie nie odpowiednio serwisowane. Do najbardziej kosztownych trzeba zaliczyć awarię układu wtryskowego, koła zamachowego dwumasowego czy turbosprężarki. W razie awarii wtrysków trzeba liczyć się poważnymi kosztami ponieważ wtryski są nienaprawialne (brak możliwości regeneracji). W opinii użytkowników silnik jest chwalony za dobre osiągi wysoką kulturę pracy, niski poziom spalania oraz niską awaryjność. Dynamika oraz elastyczność zachwyci najbardziej wybredne gusta jest na bardzo dobrym poziomie.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 16

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • trwała konstrukcja
  • bardzo dobre osiągi
  • dobra dynamika
  • dobra elastyczność
  • niski poziom spalania

Wady

  • wysokie koszty obsługi
  • filtr cząstek stałych
  • awarie turbosprężarki

Informacje serwisowe

  • Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią
  • Rozrząd: Łańcuch
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Występuje
  • Wtryski: Piezoelektryczne  Firma Siemens
  • Ilość oleju silnikowego: 5.5 L, typ oleju: 5W30, wymiana po co 30.000 km lub 1 rok

OLEJ !
Zalecany olej do silników diesla DCi  z filtrem cząstek stałcyh FAP !!!

WAŻNE !!!
Serwis podaje wymiany oleju co 30.000 km lub 1 rok jednak mechanicy zalecają skrócenie wymiany do15.000 km lub 1roku przez co zmniejszamy ryzyko poważnych awarii.

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 13) (6.9)
Trwałość 6.8/10
Utrzymanie 6.6/10
Dynamika 7.2/10
Głosy według opinii użytkowników: 8 5

Najbardziej awaryjna część

16%
63%
16%
3%
1%
2%
Suma głosów: 134

Opinie użytkowników

02.01.2024 Nissan Qashqai
(7.0)
Opinia: Jak dotąd silnik nie sprawiał problemów. Olej, filtry wymieniane zgodnie z instrukcją, czyli co 30.000km lub co rok - ostatnio ta druga opcja. Ostatnio stał się głośniejszy po przekroczeniu 200.000km. Nie ma dużego apetytu na paliwo średnio 5,8l/100km Co do dynamiki, obecnie to jest najmocniejszy
  • 8.0/10
  • 8.0/10
  • 5.0/10
Zalety: oszczędny nie sprawia problemów
  • Silnik: 130/J11
  • Rocznik: 2016
  • Przebieg: 220000
  • Spalanie: 5.8 l/100km
Polecam
06.09.2023 GR Scenic III
(8.0)
Opinia: Tak czytam te opinie negatywne i zastanawia mnie za ile kupujecie swoje autka i czy robicie odrazu wstępny serwis? A póżniej płacz i wystawianie opinii, jaki to nie udany silnik. Mentalność jazdy bezawaryjnej - zejdźcie na ziemie.
  • 8.0/10
  • 8.0/10
  • 8.0/10
Zalety: Cichy, dynamiczny i oszczędny.
Wady: Nie miałem
  • Silnik: 130
  • Rocznik: 2013
  • Przebieg: 170000
  • Spalanie: 6.5 l/100km
Polecam
12.02.2023 Renault Megane 3
(9.3)
Opinia: Ja jestem bardzo zadowolony.Mam od nowości. Auto dobija do 330 000 km i poza kosztowna awaria pompy wtryskowej przy 240 000 km nic złego się nie wydarzyło . Turbo, łańcuch , wtryski , sprzęgło z dwumasa dalej w oryginale i podzespoły te nie wykazują objawow zużycia
  • 10.0/10
  • 8.0/10
  • 10.0/10
Zalety: Ekonomia. Przy spokojnej jeździe realne spalanie 5.0 ( sprawdzane przy dystrybutorze bo komp zaniża o 0,2 L. Dynamika ( równe 10s do 100 km) elastyczność , relatywnie cicha praca , wysoka norma Euro 6
Wady: Poza awaria pompy wtryskowej ( przeszło 4K w ASO) żadnej ponadprogramowe usterki
  • Silnik: 1.6 dci 130 km
  • Rocznik: 2014
  • Przebieg: 329000
  • Spalanie: 5.2 l/100km
Polecam
16.03.2022 Nissan QQ 1,6dci 130KM
(3.3)
Opinia: Tuż po gwarancji przy przebiegu 120tys padła turbina w serwisie zapłaciłem po rabatach 6900pln, auto było serwisowane co 20ts. zgodnie z harmonogramem, teraz przy 172ts. padły wtryski, a były już raz wymieniane na gwarancji, wtryski są nienaprawialne i trzeba nowe cena prawie 10tys.pln !!! do
  • 2.0/10
  • 2.0/10
  • 6.0/10
Wady: bardzo drogi i nietrwały osprzęt silnika !!!
  • Silnik: 1,6dci 130KM
  • Rocznik: 2018
  • Przebieg: 172
  • Spalanie: 7.0 l/100km
Odradzam
20.06.2021 Nissan X-Trail 1,6dci
(4.3)
Opinia: 128tys. od nowości i wtryski do wymiany koszt 9tys.zł padły na autostradzie przy normalnej jeździe. 15 godzin czekania z dzieciakami na pomoc assistance za granicą.
  • 1.0/10
  • 4.0/10
  • 8.0/10
Wady: wtryski słabe i bardzo drogie
  • Silnik: 1,6dci 130
  • Rocznik: 2018
  • Przebieg: 128
  • Spalanie: 7.4 l/100km
Odradzam