Silniki PSA 1.9 D 8V o mocach 68, 69 lub 71KM to konstrukcja która weszła do produkcji w roku 1992 roku i była stosowana do 2002 roku. Zasilała głownie samochody Citroen oraz Peugeot jednak spotkamy ją również w Polonezie oraz Ładzie Niva. Brak tutaj turbosprężarki czy koła dwumasowego. Jeśli chodzi o dynamikę to jest ona bardzo słaba. Jeśli jednak nie zależy nam na osiągach, a tylko na przemieszczaniu się z punktu A do punktu B, silnik jak najbardziej zda egzamin. Kolejnym minusem jest jego głośna praca, dobiegająca do wnętrza pojazdu.
Poziomy spalania są na bardzo satysfakcjonującym poziomie mieszczą się średnio w granicach 6.0L na 100km. W przypadku jakiejkolwiek awarii silnika, usterka jest łatwa do regeneracji, a poniesione koszta niskie. Również części zamienne są ogólnie dostępne na rynku wtórnym. W kolejnych latach w celu podniesienia osiągów zamontowano turbosprężarkę i podniesiono moc do 92KM (wersja XUD9T). Rozwiązanie takie nieco podniosło dynamikę oraz przyspieszenie. Reasumując silnik 1.9D są to proste przestarzałe konstrukcje, które nie grzeszą kulturą pracy. Z drugiej jednak strony nieskomplikowanie technologicznie gwarantują szybką i tanią naprawę.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 8
Typ wtrysku: pośredni
Pośredni-pompa mechaniczna Bosch lub Lucas
Średnia (głosów: 3) | (6.8) |
Trwałość | 9.0/10 |
Utrzymanie | 8.3/10 |
Dynamika | 3.0/10 |