Silniki PSA D / SD / TD są stosowane w samochodach marki
Silnik PSA 2.1 TD o mocy 109KM jest jednostką koncernu PSA, która miała zastosowanie w samochodach segmentu D, E oraz Van. Znajdziemy ją przeważnie w modelach z lat 90-tych, Citroen Xantia, Peugeot 406/605 oraz Vanach 806 czy Evasion jak również w bliźniaczym Fiacie Ulysse oraz Lancii Zeta.
Silnik charakteryzował się niezła dynamiką oraz wysokim momentem obrotowym bo aż 250 Nm. Jednostka dosyć trwała o prostej konstrukcji nie stwarzająca większych problemów, przy odpowiednim serwisowaniu pokonuje przebiegi po wyżej 400 tys. Do największych przypadłości tej jednostki jest problem z pompą wtryskową, EGR-em oraz pompą vacum. Po za tym silnik jest trwały a części oraz serwis są w przystępnych cenach.
Opinia:
Ulysse 2.1 td; myślę, że każdy podchodzi do tematu w bezpośredni sposób, tzn, jeśli się coś komuś psuje - stwierdza, że to jest g...o...; jeśli coś jest trwałe, każdy zachwala...
Miałem Ulysse 2.1 cztery lata i pewnie jeździłbym nim dalej gdyby nie kolizja... Silnik chodził super,
z Epic trochę powalczyłem, lecz traktuję to jako nowe doświadczenia co wpływa na zrozumienie działania tej pompy. Na pewno nie zamieniłbym Lucasa na Boscha!!! Ludzie tak robią ze względu na małe koszty a Lucas musi być zadbany, musi być szczelny na solenoidach, pomijam czujniki, które do tanich nie należą. Lucas jest oszczędny, ale też ma moc a Bosch jest po prostu mułem. Ważny jest stan elektroniki, która musi być super utrzymana, cienkie przewody we wiązce Lucasa to masakra, lecz idzie ten problem rozwiązać bez kosztów a poświęcając jedynie 2-3 godziny na wymianę kabelków. Wiem co piszę, przerabiałem ten temat osobiście. Serwisy Boscha nie radzą sobie z Lucasem i wymieniają pół samochodu niestety bez sukcesu, a w wielu przypadkach problemem z pracą pompy jest dostawanie się powietrza do środka. Tak czy inaczej, dwudziestoletni ulysse odpalił nawet po zmasakrowaniu całego przodu, oczywiście po ponownym załączeniu przycisku bezpieczeństwa. Ulysse już nie mam, ale kupiłem Evasiona 2.1 td także z Lucasem i polecam te silniki, bo latają lepiej niż nowsze 2.0 hdi 16v.
7.0/10
7.0/10
10.0/10
Zalety:
wygodny, dynamiczny, mała awaryjność, możliwość jazdy po uszkodzeniu przestawiacza kąta wtrysku (kilka lat temu, przejechałem bez mocy 350 km z urlopu do domu :) Wadą jest złamanie się przestawiacza, gdyż jest on łączony z dwóch różnych materiałów i nie ma możliwości naprawy, zostaje tylko wymiana.
Lucas działa nawet przy uszkodzonym czujniku wału, ale świeci diagnostyka silnika cały czas. Super strefa bezpieczeństwa podczas wypadku!!! Naprawa rozrusznika pod namiotem :)
Wady:
odklejająca podsufitka, nieszczelności pompy, trzeba dbać o masowe punkty nadwozia, inaczej lampy działają niczym choinka :) Trudne dojście np. do regulacji zaworów czy do uszczelnienia silnika z tyłu. Fatalne progi i tylne nadkola.
Silnik:
80/109
Rocznik:
1998
Przebieg:
310000
Spalanie:
8.5 l/100km
Polecam
07.11.2019806
(3.3)
Opinia:
Sam silnik to dobra konstrukcja lecz pompa paliwa Lucas to tolatny badziew !!!!!! Psuje się każda sztuka a koszt naprawy jest astronomiczny !!!!!