Popularne na rynku

Silnik PSA 1.5 BlueHDi 16V 130KM-131KM DV5RC

112777
Kategoria: Silniki PSA BlueHDi
Silnik PSA 1.5 BlueHDi 16V 130KM-131KM DV5RC

Silniki PSA BlueHDi są stosowane w samochodach marki

  • Citroen
  • Peugeot
  • Opel

Silnik PSA 1.5 BlueHDi o mocy 130KM wszedł do produkcji w roku 2017 i jest to najmocniejszą odmianą z tej rodziny która występuję w szeregu modelach koncernu PSA.

Jednostka zastąpiła wysłużoną konstrukcję 1.6 HDI  która nie spełniała obecnych norm spalin. W ofercie znajdziemy dwie opcje ze skrzynią 6-biegową manualną oraz 8-biegowym automatem. Jak przystało na nowoczesny silnik diesla spełnia on najbardziej rygorystyczne normy spalin Euro 6.2 ( został przygotowany do najnowszych norm  jakie zostaną wprowadzone) co stawia go w czołówce silników wysokoprężnych emitujących najmniej CO2 (96g/km). Aby można było spełnić takie normy w silniku zastosowano nowoczesne rozwiązania. BlueHDi to technologia która ma za zadanie zminimalizować emisję spalin do minimum.



Odpowiadają za to katalizator, filtr cząstek stałych FAP oraz system SRC. Zadaniem SRC (Selective Catalytic Reduction) jest wychwycenie i zneutralizowanie tlenku azotu oraz obniżenia emisji spalin NOx  do 90%.Te zabiegi umożliwiają regenerację filtra cząstek stałych w niższych temperaturach. Aby system działał niezbędny jest do tego specjalny preparat AdBlue.Użytkownicy sygnalizują problem z łańcuszkiem napędzającym wałki rozrządu potrafi się zerwać! Po za tym silnik cieszy  się bardzo dobra dynamiką wysoką kultura pracy oraz niskim poziomem spalania.

Awarie

Niestety zdarzają się dosyć poważne awarie,takie jak pękający łańcuszek spinający wałki rozrządu !!! Sam rozrząd jest oparty na pasku jednak wraz z nim występuje również dosyć problematyczny łańcuszek.Interwał wymiany przypada na przebieg 150 tys/lub 6 lat niestety często dochodzi do awarii wspomnianego łańcuszka i to już przy przebiegach 50 tys/km !!!



Warto zwracać uwagę na prace rozrządu gdy tylko usłyszymy jakiś hałas natychmiast trzeba udać się do serwisu.Trzeba nadmienić że koszt wymiany kompletnego rozrządu czyli paska,pompy,napinacza oraz łańcuszka nie należy do tanich a jego wymiana jest dosyć skomplikowana .Kolejną przypadłością jaką zgłaszają użytkownicy to wycieki z pod pokrywy zaworów,producent nie zastosowała uszczelki a jedynie pastę uszczelniającą.Kolejną przypadłością tej jednostki jest problematyczny układ Adeblue a dokładnie jego czujnik który często ulega awarii.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 4-cylindrowy

Ilość zaworów: 16

Typ wtrysku: bezpośredni

Bezpośredni Common Rail

Zalety

  • wysoka kultura pracy
  • bardzo dobra dynamika
  • bardzo dobra elastyczność
  • niski poziom spalania

Wady

  • zdarzają się pęknięcia łańcuszka spinającego wałki rozrządu!
  • wycieki oleju z pod pokrywy zaworów
  • awaryjny czujnik Nox
  • problematyczny czynnik Adblue

Informacje serwisowe

  • Kod silnika: DV5RC
  • Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią
  • Rozrząd: Pasek, wymiana po 150.000 km lub 6 lat/ dodatkowo występuje łańcuszek spinający wałki rozrządu
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Występuje AdBlue
  • Wtryski: Piezoelektryczne  Firma Bosch
  • Ilość oleju silnikowego: 3.8 L, typ oleju: Total Quarts 5W-30, wymiana po po 20.000 km lub 1 rok
Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 24) (7.0)
Trwałość 5.7/10
Utrzymanie 7.2/10
Dynamika 8.3/10
Głosy według opinii użytkowników: 13 11

Najbardziej awaryjna część

10%
58%
13%
6%
6%
7%
Suma głosów: 177

Opinie użytkowników

01.08.2024 C5 Aircross 1,5 HDi
(8.0)
Opinia: Niestety u mnie też pojawił się wyciek oleju z pod pokrywy rozrządu. ASO czekało aż skończy się gwarancja i zaproponowało mi wymianę rozrządu z nowym, szerszym łańcuchem oczywiście na mój koszt. Od 30 lat jeżdżę Citroenami i z takim rozwiązaniem jeszcze się nie spotkałem. Najprawdopodobniej
  • 7.0/10
  • 7.0/10
  • 10.0/10
Zalety: Kulturalna, cicha praca silnika, mały apetyt na paliwo, wystarczająca dynamika wysoki komfort jazdy.
Wady: Wycieki oleju z silnika, fatalny awaryjny rozrząd.
  • Silnik: 130
  • Rocznik: 2021
  • Przebieg: 111590
  • Spalanie: 5.1 l/100km
Polecam
02.06.2024 Peugeot 3008 ll FL
(9.3)
Opinia: Po ponad roku użytkowania jestem bardzo zadowolony. Jest super oszczędny w trybie sport ładnie mruczy i jest żwawy. Jak na razie olej jest zmieniony dwa razy brak jakichkolwiek wad
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 8.0/10
Zalety: Cichy oszczędny i w miarę dynamiczny
Wady: Brak
  • Silnik: 130
  • Rocznik: 2023
  • Przebieg: 23000
  • Spalanie: 5.1 l/100km
Polecam
10.05.2024 Citroen Berlingo
(3.0)
Opinia: Niestety to co jest napisane w opisie silnika to prawda. W służbowym aucie po niecałych 4 latach i 120tys. km pękł łańcuch i narobił szkód na 21 tys. zł. Tragedia!
  • 1.0/10
  • 1.0/10
  • 7.0/10
Zalety: Mało pali, żwawy.
Wady: Nietrwały!
  • Silnik: 131
  • Rocznik: 2019
  • Przebieg: 122000
  • Spalanie: 5.6 l/100km
Odradzam
25.04.2024 Peugeot 3008 ll
(9.7)
Opinia: Silnik po 2022 że zmienionym rozrządem ( łańcuch 8 mm ) . Po 20 tyś chodzi jak pszczółka spalanie ok 5,6 w 3008 przy spokojnej jeździe z łatwością można zejść do niewiele ponad 4litry ale że ja nie cierpię się snuć w ogonku innych
  • 10.0/10
  • 10.0/10
  • 9.0/10
Zalety: Niskie spalanie zadowalająca dynamika
Wady: Jak na razie brak
  • Silnik: 130KM
  • Rocznik: 2023
  • Przebieg: 20000
  • Spalanie: 5.6 l/100km
Polecam
30.03.2024 508
(4.0)
Opinia: Powiem krótko, producent doskonale wie o wadach tej jednostki i nie robi w tej kwestii nic. Dlaczego?? Bo to nie jest silnik rozwojowy i PSA ma w głębokim poważaniu jego użytkowników. Kampanie zmieniające oprogramowanie nic nie wnoszą. Po blisko 30 latach z PSA będę żegnać
  • 2.0/10
  • 2.0/10
  • 8.0/10
Zalety: Niskie spalanie, przyzwoita kultura i dynamika.
Wady: Łańcuszek wałków 7 mm (wymiana na 8 mm to koszt ok 6500), pękający filtr cząstek stałych (wymiana to koszt ASO ok 8500), system scr adblue (wymiana zbiornika ok. 5000), to tak w skrócie. Kosztowna zabawka.
  • Silnik: 131
  • Rocznik: 2021
  • Przebieg: 31000
  • Spalanie: 6.5 l/100km
Odradzam