Silnik Renault 1.5 dCi Energy K9K o mocy 110KM z momentem obrotowym 260 Nm występuje w samochodach Renault oraz Nissan. Wszedł do produkcji w 2014 roku i jest odmianą silników z rodziny K9K o nazwie Energy. Konstrukcja praktycznie nie różni się od poprzedniej wersji silnika 1.5 dCi, jedynie zostało wprowadzone kilka nowatorskich rozwiązań. W silniku zastosowano nowe systemy takie jak start & Stop oraz system odzyskiwania energii podczas zwalniania i hamowania ESM. To właśnie te elementy miały wpłynąć na niższy poziom spalania oraz zdecydowane zmniejszenie CO2.
Dodatkowo w silniku wprowadzono nowy układ recyrkulacji chłodzenia spalin oraz niskociśnieniowy EGR. W układzie wtryskowym zastosowano nowe dysze wtryskiwaczy o indywidualnym kącie wtrysku natomiast w układzie rozrządu wprowadzono popychacze wałka rozrządu z powłoką DLC (Diamond-Like Carbon). Silnik seryjnie wyposażony w filtr cząstek stałych FAP spełnia normy spalin Euro 5 (niektóre wersje z emisją spalin Euro 6) Konstrukcja silnika oparta w całości na poprzedniej wersji w której zostały wyeliminowane wszelkie problemy przez co awaryjność jest praktycznie na poziomie zerowym.Średnie spalanie jednostki oscyluje w granicach 4L, a na trasie bez problemu można zejść do granicy 3.4L. Awaryjność jednostki jest praktycznie zerowa, wszelkie przypadłości zostały wyeliminowane, jednak musimy pamiętać w szczególności o wymianie oleju oraz filtrów.
Serwis ASO przewiduję wymianę co 30 tys/km jednak większość użytkowników twierdzi że jest to zbyt duży przedział i skróca go do maksymalnie 15tys/km !!!Jak każdy nowoczesny diesel został wyposażony w FAP jednak użytkownicy nie będą mieli kompletnie żadnych problemów z jego zapychaniem lub awarią. Filtr jest całkowicie bezobsługowy, zastosowano tu piąty wtrysk tzw. dotrysk. Filtr czyści się samoistnie w momencie jak dochodzi do jego zapchania mechanizm dozuję dawkę paliwa do jego wypalania. Nie musimy jechać autem na wysokich obrotach po autostradzie aby go wypalić, może to się odbywać na na postoju, w korku lub jeździe miejskiej. Reasumując silnik 1.5 dci o mocy 110KM jest bardzo udaną jednostką o niskiej awaryjności świetnej elastyczności i bardzo niskim spalaniu.
Trzeba jednak nadmienić że zdarzają się pojedyncze egzemplarze w których dochodzi od poważnych awarii układu wtryskowego czy całkowitego zatarcia jednostki .Powodem może być złej jakości paliwo oraz wydłużony interwał wymiany oleju co 30 tys/km!!!! Mechanicy zalecają wymianę oleju maksymalnie co 15tys/km lub 1 rok. Zdarzały się również przypadki podnoszenia się poziomu oleju który został zmieszany z paliwem!!!
Powód jazda na bardzo krótkich odcinkach przez co dotryskiwane paliwo do DPF dostawało się do oleju zamiast dopalić filtr cząstek stałych. Konsekwencją takiej sytuacji może być całkowite zatarcia jednostki !!! Jednostka została w dużej mierze poprawiona w stosunku do wcześniejszych odmian jednak jest narażona na wyżej wymienione rzeczy .Wszystko jest uzależnione od eksploatacji oraz odpowiedniego serwisu.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 8
Typ wtrysku: bezpośredni
Bezpośredni Common Rail
Energy -najważniejsze cechy tej odmiany:
– Nowoczesny system Stop & Start
– System odzyskiwania energii podczas hamowania/zwalniania ESM
Najnowsze rozwiązania technologiczne tej odmiany:
– Układ recyrkulacji schłodzonych spalin z niskociśnieniowy EGR
– Popychacze wałków rozrządu powlekane powłoką DLC Diamond-Like Carbon
– Nowoczesne dysze z indywidualnym kątem wtrysku warstwowego ANI
Średnia (głosów: 29) | (5.0) |
Trwałość | 4.6/10 |
Utrzymanie | 5.4/10 |
Dynamika | 4.9/10 |