Silnik Volkswagen 1.9 TDI EA180 o mocy 90KM wszedł do produkcji w 1991 roku i był stosowany w wielu wariantach aż do roku 2004. Pierwsza odmiana z oznaczeniem 1Z była najprostszą konstrukcją spośród wielu jej odmian. Ta wersja zasilana była rozdzielczową pompą wtryskową firmy Bosch z elektroniczną regulacją wtrysku. Jak na tamte czasy silnik miał zaawansowany osprzęt, dwustopniowe wtryskiwacze, intercooler, układ recyrkulacji spalin oraz świece żarowe w układzie chłodzenia.
Ta odmiana była stosowana od 1991 roku do 1996, kolejna z oznaczeniem AHU weszła do produkcji w 1996 do 2000r. Jej osprzęt był zmodyfikowany i bardziej zaawansowany w celu podniesienia oraz ulepszenia pracy jednostki. Na rynku występują również wersje z kołem dwumasowym – warto sprawdzić to po symbolu silnika. Dobra opinia o tym silniku wynika z trwałości i niezawodności, bezawaryjnie można było pokonać nawet pół miliona kilometrów. A średnie spalanie oscylowało w granicach 5.5l/100km – to bezapelacyjnie największa zaleta tej jednostki.
Silniki te bezproblemowo pokonywały 500 tys. km bez najmniejszych problemów. Rezultat ten osiągnięto tworząc stosunkowo prostą konstrukcje. Dodatkowym atutem był układ wtryskowy, który nie był tak wyczulony na złej jakości paliwo przez co nie stwarzał większych problemów użytkownikom. W większości modeli występuje turbosprężarka o stałej geometrii łopatek oraz brak często awaryjnego koła dwumasowego. Reasumując silnik 1.9 TDI jest konstrukcją trwałą i potrafiącą znieść bezawaryjnie naprawdę duże przebiegi. Nie zapominajmy jednak, że wiele jednostek jest już wiekowych i mogą przytrafić się w nich awarie turbosprężarki, pompy wtryskowej lub zaworu EGR. Jednakże sama naprawa nie powinna przynieść większych problemów, budowa jednostki jest dobrze znana wszystkim mechanikom, a części tanie i ogólnie dostępne.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 8
Typ wtrysku: pompa
Pompa Rozdzielczowa BOSCH VP37
Wersje oraz ich oznaczenia :
-1Z AHA -pierwsza odmiana 90KM przy 4000 obr/min 202Nm
-AGR AHH ALE ALH – druga odmiana 90KM przy 3750 obr/min 210Nm
Średnia (głosów: 20) | (8.8) |
Trwałość | 8.2/10 |
Utrzymanie | 9.0/10 |
Dynamika | 9.3/10 |