Silnik Volkswagen 1.4 TDI 6V PD z rodziny EA188 o mocy 80KM z mom. obr. 195Nm wszedł do produkcji w 2005 roku i był stosowany do 2009 roku. Jest jedną z bardziej popularnych odmian na rynku, która miała szerokie zastosowanie w samochodach Seat, Skoda, VW. To odmiana w całości oparta na poprzedniej wersji 75-konnej, w której wprowadzono szereg modyfikacji oraz droższego osprzęt. Trzeba nadmienić iż ta wersja występowała w dwóch wariantach z różnym osprzętem.
Wersja o oznaczeniu BNV – turbina o stałej geometrii łopatek oraz świece żarowe stalowe i wersja BMS – turbina ze zmienną geometrią łopatek, świece żarowe ceramiczne oraz filtr cząstek stałych DPF. Tak więc przed ewentualnym zakupem auta warto sprawdzić z którą wersją mamy do czynienia. Bezsprzecznie wersja BMS wykazuje się lepszą dynamiką przez zastosowanie turbiny ze zmienną geometrią, jednak posiada droższy osprzęt i seryjnie wyposażona jest w DPF. Niestety to w razie awarii przekłada się na wyższe koszty związane z zakupem części oraz samej naprawy.
Jednostka 3-cylindrowa powstała na bazie sprawdzonego silnika 1.9 TDI poprzez usunięcie jednego cylindra. Konstruktorzy VW nie przypuszczali że właśnie ta operacja nie specjalnie przysłuży się dobrej pracy silnika. Okazało się, że kultura pracy pogorszyła się w porównaniu z pierwowzorem i na dodatek zaczęły ją trapić różnego typu awarie. Do najczęstszych trzeba zaliczyć problemy z chłodzeniem oraz wtryskiwaczami. Do bardziej poważniejszych zużycie pierścieni oporowych wału korbowego (ta usterka nie była nagminna, lecz jej usunięcie wiązało się z wyminą dolnej części silnika która była kosztowna).
W dodatku spalanie które miało być mniejsze do 1.9 TDI nie wiele się różniło. Dużym minusem jest głośna praca i wibracje. W opinii kierowców jednostka nie należy do udanych konstrukcji. Bezawaryjność jest na średnim poziomie, zużycie paliwa wysokie w stosunku do tak małej pojemności a kultura pracy silnika pozostawia wiele do życzenia.
Rodzaj układu: 3-cylindrowy
Ilość zaworów: 6
Typ wtrysku: pompa
Średnia (głosów: 4) | (7.5) |
Trwałość | 7.3/10 |
Utrzymanie | 7.5/10 |
Dynamika | 7.8/10 |