Silnik Volkswagen 1.9 TDI 8V PD o mocy 100-101KM z oznaczeniami ATD, AXR, BEW, BMT, AVB, AVQ występował w samochodach marki Audi, Seat, Skoda, Volkswagen w latach 1999-2010. Ta odmiana jest uważana za jedną z bardziej trwałych, jej moc jest wyważona a użytkownicy twierdzą że nawet wyższa niż „na papierze”. Najpopularniejsza na rynku jest wersja z oznaczeniem AXR oraz bliźniacza odmiana ATD. W jednostce wprowadzono system wtryskowy oparty na pompowtryskach. Dobra opinia o tym silniku wynika z trwałości i niezawodności, bezawaryjnie można było pokonać nawet pół miliona kilometrów.
Rezultat ten osiągnięto tworząc stosunkowo prostą konstrukcję, która została oparta na sprawdzonej starszej wersji zasilanej pompą.Niestety ta odmiana jest bardziej zaawansowana technologicznie i posiada nowszej generacji osprzęt. Turbosprężarka o zmiennej geometrii, która wpływa ona na podniesienie dynamiki oraz generowanie większej mocy przez silnik. Jednak bywa bardziej awaryjna i trudniejsza w obsłudze a niżeli turbina o stałej geometrii. Koło dwumasowe poprawia kulturę pracy silnika i zmniejsza zużycie paliwa ale może przysporzyć dużych problemów w razie awarii.
Dotyczy to zwłaszcza aut z dużym przebiegiem których na rynku wtórnym jest dużo, warto sprawdzić historię przeglądów oraz wymiany części. Wizytówką tej i innych odmian TDI jest głośna praca silnika. Reasumując 1.9 TDI jest konstrukcją trwałą i potrafiącą znieść bezawaryjnie naprawdę duże przebiegi. Nie zapominajmy jednak, że wiele jednostek jest już wiekowych i mogą przytrafić się w nich awarie turbosprężarki, koła dwumasowego lub zaworu EGR. Jednakże sama naprawa nie powinna przynieść większych problemów, budowa jednostki jest dobrze znana wszystkim mechanikom a części tanie i ogólnie dostępne.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 8
Typ wtrysku: pompa
Średnia (głosów: 15) | (8.2) |
Trwałość | 8.9/10 |
Utrzymanie | 8.0/10 |
Dynamika | 7.9/10 |