Silnik Volkswagen 1.9 TDI 8V PD o mocy 150 lub 160KM o oznaczeniu ARL BTB, BPX lub BUK i występował w autach Seat, VW i Ford Galaxy w latach 2003 – 2009. Silnik stosowano w wersjach usportowionych takich jak Ibiza Cupra R czy Leon Cupra. W tej odmianie wprowadzono system wtryskowy oparty na pompowtryskiwaczach oraz zmiany w osprzęcie.
W tej wersji znajdziemy bardziej zaawansowany osprzęt a co za tym idzie droższy w ewentualnych naprawach. Turbosprężarkę o zmiennej geometrii, która wpływa ona na podniesienie dynamiki silnika oraz generowanie większej mocy przez silnik jednak bywa bardziej awaryjna i trudniejsza w obsłudze. Koło dwumasowe poprawia kulturę pracy silnika i zmniejsza zużycie paliwa, ale może nastręczać sporą ilość problemów oraz kosztów w w razie jej wymiany. Dotyczy to zwłaszcza aut z dużym przebiegiem których na rynku wtórnym jest dużo, warto sprawdzić historię przeglądów oraz wymiany części.
Jedną z wad tej odmiany jest jej głośna praca. Dobra opinia o tym silniku wynika z trwałości i niezawodności, bezawaryjnie można było pokonać nawet pół miliona kilometrów. Rezultat ten osiągnięto tworząc stosunkowo prostą konstrukcje, jednak wszystko jest uzależnione od odpowiedniej eksploatacji. Reasumując 1.9 TDI jest konstrukcją trwałą i potrafiącą znieść bezawaryjnie naprawdę duże przebiegi. Nie zapominajmy jednak, że wiele jednostek jest już wiekowych i mogą przytrafić się w nich awarie turbosprężarki, koła dwumasowego lub zaworu EGR. Jednakże sama naprawa nie powinna przynieść większych problemów, budowa jednostki jest dobrze znana wszystkim mechanikom, a części tanie i ogólnie dostępne.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 8
Typ wtrysku: pompa
Średnia (głosów: 6) | (8.8) |
Trwałość | 9.0/10 |
Utrzymanie | 8.0/10 |
Dynamika | 9.3/10 |