Silnik Volkswagen 3,0 V6 TDI 24V z rodziny EA896 o mocy 204 lub 225KM z oznaczeniem BMK/BKN/BKS jest pierwszą odmianą silnika 3.0 TDI, która zadebiutowała w 2004 roku. Jednostka V6 posiada bezpośredni wtrysk paliwa realizowany za pomocą systemu Common Rail z piezoelektryczymi wtryskiwaczami Bosch. Ich największą wartością jest bardzo precyzyjnie dawkowanie – wprost proporcjonalne do obciążenia silnika, po stronie minusów należy zapisać bardzo wysoką cenę oraz niezwykle trudną regenerację. Niestety usterki wtryskiwaczy zdarzały się bardzo często, zwłaszcza w latach 2005-2006 w odmianie BMK.
A trzeba pamiętać, że mamy tu do czynienia z 6-cioma wtryskiwaczami. Objawem ich zużycia lub usterki są problemy przy rozruchu oraz nierówna praca silnika na biegu jałowym. Ponadto silnik współpracuje z turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek, kołem dwumasowym oraz filtrem cząstek stałych DPF. W silniku zastosowano rozrząd oparty na łańcuchu, niestety jego budowa jest bardzo skomplikowana a wymiana bardzo kosztowna. Na kompletny rozrząd składają się 4 łańcuchy, 4 napinacze, 3 ślizgi oraz 4 koła zębate. Właśnie ta cześć jest najbardziej problematyczna. Usterka dotyczy wadliwego napinacza łańcucha, Luźny naciąg może spowodować przeskok łańcucha i kolizję tłoka z zaworami głowicy.
W konsekwencji koszt usterki może wynieść nawet 10-12 tysięcy złotych. Zwracajmy uwagę na hałasy dobiegające z rozrządu i w żadnym wypadku nie lekceważmy ich. Użytkownicy sygnalizują również problem z pękającym kolektorem wydechowym oraz zacinającymi się klapami w kolektorze dolotowym. Problematyczny może okazać się również zawór recyrkulacji spalin (EGR) oraz filtr cząstek stałych (DPF), zwłaszcza w jeździe miejskiej. Silniki z początkowych lat produkcji nie były wolne od awarii, natomiast nowsze jednostki EA896evo są dopracowane i nie przysparzają większych problemów.
Rodzaj układu: 6-cylindrowy
Ilość zaworów: 24
Typ wtrysku: bezpośredni
Common Rail
Awarie – 3.0 TDI 204, 225, 233KM
– awarie hydropopychaczy – może doprowadzić do przeskoczenia rozrządu
– usterki napinaczy łańcucha rozrządu
– usterki czujnika oleju w misce
– usterki klap w kolektorze ssący
– awarie wtryskiwaczy nawet przy przebiegach 100-120 tys !!!
Uwaga na rozrząd!
Niestety nie jest ni zniszczalny – zdarzają się usterki napinaczy łańcucha rozrządu.
Serwis zaleca sprawdzenie i ewentualną wymianę przy przebiegu 300.000 km
Wymiany Oleju
co 15 tys lub 1 rok ilość oleju 8.2 L (LongLife co 30tys – nie polecane)
Bardzo ważną rzeczą jest używanie odpowiedniego oleju do silników z Filtrem cząstek stałych DPF, serwis zaleca olej Castrol 5W30 z oznaczeniem VW 504.00/507.00
Średnia (głosów: 1) | (8.7) |
Trwałość | 10.0/10 |
Utrzymanie | 7.0/10 |
Dynamika | 9.0/10 |