Volkswagen

Silnik VW 3.0 V6 TDI 24V 233KM EA896

20963
Silnik VW 3.0 V6 TDI 24V 233KM EA896

Silniki VAG 2.7 / 3.0 / 4.0 / 4.2 TDI są stosowane w samochodach marki

  • Audi
  • Volkswagen
  • Porsche

Silnik Volkswagen 3.0 V6 TDI 24V o mocy 233KM z oznaczeniem ASB/BUG/CARA wszedł do produkcji w 2006 roku. Jest kolejną odmianą silników z rodziny EA896, która zasilała Audi A4, A6, A8, Q7 oraz VW Phaeton. Jednostka 3.0 TDI V6 posiada bezpośredni wtrysk paliwa realizowany za pomocą systemu Common Rail z piezoelektryczymi wtryskiwaczami Bosch. Ich największą wartością jest bardzo precyzyjnie dawkowanie wprost proporcjonalne do obciążenia silnika, po stronie minusów należy zapisać bardzo wysoką cenę oraz niezwykle trudną regenerację.


A trzeba pamiętać że mamy tu do czynienia z 6-cioma wtryskiwaczami. Objawem ich zużycia lub usterki są problemy przy rozruchu oraz nierówna praca silnika na biegu jałowym. Ponadto silnik współpracuje z turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek, kołem dwumasowym oraz filtrem cząstek stałych DPF. W silniku zastosowano rozrząd oparty na łańcuchu, niestety jego budowa jest bardzo skomplikowana a wymiana bardzo kosztowna. Na kompletny rozrząd składają się 4 łańcuchy, 4 napinacze, 3 ślizgi oraz 4 koła zębate. Właśnie ta cześć jest najbardziej problematyczna choć wydawałoby się że takie rozwiązanie jest długotrwałe i bezproblemowe.


Nic bardziej mylnego, właśnie z rozrządem jednostka ma największe problemy, chociaż trzeba nadmienić, że w tej wersji problem z wadliwym napinaczem został wyeliminowany (jednak zdarzają się przypadki jego awarii). Dodatkowo jego budowa jest na tyle skomplikowana, że naprawa lub jego całkowita wymiana jest bardzo kosztowna. Usterka wadliwego napinacza łańcucha w większości tyczy się wersji 225KM z oznaczeniem BMK. Zwracajmy jednak uwagę na hałasy dobiegające z rozrządu i w żadnym wypadku nie lekceważmy ich. Użytkownicy sygnalizują również problem z pękającym kolektorem wydechowym oraz zacinającymi się klapami w kolektorze dolotowym. Problematyczny może okazać się również zawór recyrkulacji spalin EGR oraz filtr cząstek stałych DPF, zwłaszcza w jeździe miejskiej.

Specyfikacja

Rodzaj układu: 6-cylindrowy

Ilość zaworów: 24

Typ wtrysku: bezpośredni

Common Rail

Zalety

  • trwała konstrukcja
  • doskonała dynamika
  • wysoka kultura pracy
  • przyzwoity poziomy spalania

Wady

  • wysokie koszty serwisu i części
  • zacinające się klapy w kolektorze dolotowym
  • awarie wtryskiwaczy/trudne w regeneracji
  • awarie filtra cząstek stałych DPF/jazda miejska

Informacje serwisowe

  • Kod silnika: ASB, BUG, CARA
  • Turbosprężarka: Ze zmienną geometrią
  • Rozrząd: Łańcuch
  • Sprzęgło: Z kołem dwumasowym
  • Filtr cząstek stałych: Występuje
  • Wtryski: Piezoelektryczne  Firma Bosch
  • Ilość oleju silnikowego: 8.2 L, typ oleju: Olej 5W30 lub 5W-40/LongLife (QG0, QG2, QG3) - 505.01. LongLife (QG1) - 507.00,, wymiana po co 30.000 km lub 1 rok

Awarie – 3.0 TDI – 233KM
– usterki czujnika oleju w misce
– usterki klap w kolektorze ssący
– awarie wtryskiwaczy nawet przy przebiegach 100-120 tys !!!

Wymiany oleju:
co 15 tys lub 1 rok  ilość oleju 8.2 L (LongLife co 30tys – nie polecane)
Bardzo ważną rzeczą jest używanie odpowiedniego oleju do silników z Filtrem cząstek stałych DPF,  serwis zaleca olej  Castrol 5W30 z oznaczeniem VW 504.00/507.00

Dane na tej stronie są zbiorem informacji z materiałów prasowych oraz warsztatów i stanowią jedynie wartość informacyjną

Średnia ocena użytkowników

Średnia (głosów: 1) (8.7)
Trwałość 9.0/10
Utrzymanie 7.0/10
Dynamika 10.0/10
Głosy według opinii użytkowników: 1 0

Najbardziej awaryjna część

7%
14%
0%
0%
43%
36%
Suma głosów: 14

Opinie użytkowników

23.12.2022 Audi A6 C6 Avant Quattro
(8.7)
Opinia: Samochód kupiony z przebiegiem 60kkm. Użytkowany 12lat a obecny przebieg 275kkm. Usterki - klapy kolektora (zregenerowane na poprawionych częściach przy 90kkm), DPF - przy 130kkm (regeneracja a winowajcą usterki DPF byłą sonda lambda). Napęd pompy paliwa (padł napinacz przy przebiegu 230kkm). Wymienione wszystkie świece
  • 9.0/10
  • 7.0/10
  • 10.0/10
Zalety: Dynamika, spalanie, umiarkowane ceny obsługi poza kilkoma elementami.
Wady: Niektóre naprawy wymagają wyjęcia silnika co bardzo podnosi ich koszt.
  • Silnik: 233/ASB
  • Rocznik: 2008
  • Przebieg: 275000
  • Spalanie: 8.0 l/100km
Polecam