Silnik Volkswagen 3.0 V6 TDI 24V o mocy 233KM z oznaczeniem ASB/BUG/CARA wszedł do produkcji w 2006 roku. Jest kolejną odmianą silników z rodziny EA896, która zasilała Audi A4, A6, A8, Q7 oraz VW Phaeton. Jednostka 3.0 TDI V6 posiada bezpośredni wtrysk paliwa realizowany za pomocą systemu Common Rail z piezoelektryczymi wtryskiwaczami Bosch. Ich największą wartością jest bardzo precyzyjnie dawkowanie wprost proporcjonalne do obciążenia silnika, po stronie minusów należy zapisać bardzo wysoką cenę oraz niezwykle trudną regenerację.
A trzeba pamiętać że mamy tu do czynienia z 6-cioma wtryskiwaczami. Objawem ich zużycia lub usterki są problemy przy rozruchu oraz nierówna praca silnika na biegu jałowym. Ponadto silnik współpracuje z turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek, kołem dwumasowym oraz filtrem cząstek stałych DPF. W silniku zastosowano rozrząd oparty na łańcuchu, niestety jego budowa jest bardzo skomplikowana a wymiana bardzo kosztowna. Na kompletny rozrząd składają się 4 łańcuchy, 4 napinacze, 3 ślizgi oraz 4 koła zębate. Właśnie ta cześć jest najbardziej problematyczna choć wydawałoby się że takie rozwiązanie jest długotrwałe i bezproblemowe.
Nic bardziej mylnego, właśnie z rozrządem jednostka ma największe problemy, chociaż trzeba nadmienić, że w tej wersji problem z wadliwym napinaczem został wyeliminowany (jednak zdarzają się przypadki jego awarii). Dodatkowo jego budowa jest na tyle skomplikowana, że naprawa lub jego całkowita wymiana jest bardzo kosztowna. Usterka wadliwego napinacza łańcucha w większości tyczy się wersji 225KM z oznaczeniem BMK. Zwracajmy jednak uwagę na hałasy dobiegające z rozrządu i w żadnym wypadku nie lekceważmy ich. Użytkownicy sygnalizują również problem z pękającym kolektorem wydechowym oraz zacinającymi się klapami w kolektorze dolotowym. Problematyczny może okazać się również zawór recyrkulacji spalin EGR oraz filtr cząstek stałych DPF, zwłaszcza w jeździe miejskiej.
Rodzaj układu: 6-cylindrowy
Ilość zaworów: 24
Typ wtrysku: bezpośredni
Common Rail
Awarie – 3.0 TDI – 233KM
– usterki czujnika oleju w misce
– usterki klap w kolektorze ssący
– awarie wtryskiwaczy nawet przy przebiegach 100-120 tys !!!
Wymiany oleju:
co 15 tys lub 1 rok ilość oleju 8.2 L (LongLife co 30tys – nie polecane)
Bardzo ważną rzeczą jest używanie odpowiedniego oleju do silników z Filtrem cząstek stałych DPF, serwis zaleca olej Castrol 5W30 z oznaczeniem VW 504.00/507.00
Średnia (głosów: 1) | (8.7) |
Trwałość | 9.0/10 |
Utrzymanie | 7.0/10 |
Dynamika | 10.0/10 |