Silnik Volkswagen 1.6 TDI 16V o mocy 90KM to najsłabsza odmiana z rodziny silników EA288, która weszła do produkcji w 2012 roku i miała zastosowanie w Skodzie Octavia III oraz VW Golf VII. Jest kontynuacją wcześniejszych odmian EA189, w której zastosowano nowy osprzęt oraz spełniono bardziej rygorystyczne normy spalin Euro 6.
W jednostce 1.6 TDI zastosowano kilka rozwiązań mających na celu zmniejszenie kosztów spalania oraz poprawienie dynamiki silnika. W jednostce wprowadzono nowszy układ wtryskowy z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami firmy Bosch o ciśnieniu 2000 bar. Ich największą zaletą jest bardzo precyzyjne dawkowanie paliwa, wprost proporcjonalne do obciążenia silnika. Po stronie minusów należy zapisać bardzo wysoką cenę oraz niezwykle trudną regeneracje. Z silnikiem 1.6 TDI współpracuje turbosprężarka regulowana elektronicznie, która została zintegrowana z kolektorem wydechowym. Jej główną wadą są wyższe koszty napraw przy ewentualnych awariach oraz skomplikowana konstrukcja, zaletą lepszy moment obrotowy oraz generowanie wyższych mocy.
Silnik 1.6 TDI posiada nowy system oczyszczania spalin z katalizatorem utleniania, filtrem cząstek stałych DPF oraz układem EGR chłodzonym wodą z dwoma pętlami. Te wszystkie zabiegi pozwoliły na spełnienie wyśrubowanych norm spalin Euro 6. Niestety DPF jest elementem nader często awaryjnym, który w szczególności daje się we znaki użytkownikom. W szczególności gdy pojazd użytkujemy w jeździe miejskiej dochodzi do jego zapchania. Serwis zaleca jego kontrole przy przebiegu 210.000 km. W opinii kierowców silnik 1.6 TDI należy do udanych konstrukcji, charakteryzuję się małą awaryjnością, niskim spalaniem oraz przyzwoitą kulturą pracy. Po stronie minusów użytkownicy wymieniają wspomniany, problematyczny filtr cząstek stałych.
Rodzaj układu: 4-cylindrowy
Ilość zaworów: 16
Typ wtrysku: bezpośredni
Common Rail
Olej
Bardzo ważną rzeczą jest używanie odpowiedniego oleju do silników z Filtrem cząstek stałych DPF, serwis zaleca olej Castrol 5W30 z oznaczeniem VW 504/507.
DPF
Kontrola filtra cząstek stałych przy przebiegu 210.000 km
Średnia (głosów: 1) | (0.0) |
Trwałość | 0.0/10 |
Utrzymanie | 0.0/10 |
Dynamika | 0.0/10 |