Silnik Volkswagen 2.5 R5 TDI 10V z rodziny EA153 o mocy 174KM wszedł do produkcji w 2003 roku i był stosowany do 2009 roku w samochodach VW Touareg I oraz VW Transporter T5 / Multivan V. Konstrukcja została oparta na starszej odmianie silnika 2.5 R5 TDI z pompą VP44 jednak trzeba zaznaczyć że jest to praktycznie całkiem nowa jednostka. Silnik został wykonany w całości ze stopu aluminium, jak również blok cylindrów, w którym zastosowano wysoko wytrzymały stop aluminium.
Nowością jest wyeliminowanie rozrządu paskowego i zastosowanie bardzo trwałego układu przekładni zębatej (koła zębate) również cały osprzęt alternator, klimatyzacja jest napędzana przez przekładnie zębatą. W odróżnieniu od starszej wersji jednostka została wyposażona w pompowtryskiwacze Bosch II-generacji oraz układ recyrkulacji spalin i chłodnicę recyrkulacji spalin. Do najczęstszych przypadłości tej odmiany trzeba zaliczyć pobór oleju przeważnie około 1l na 15 tys.km – jednak jest to uzależnione od danego modelu. Użytkownicy również sygnalizują problemy z głowicą cylindrów oraz wałkami rozrządu, przeważnie odpowiada za to złej jakości olej silnikowy oraz interwał jego wymiany.
Również trzeba nadmienić o problemie gumowych uszczelek pod wtryskiwaczami powodujących wycieki oleju napędowego, który przedostaje się do oleju silnikowego – skutkiem tego jest spadek ciśnienia. Wszystkie te awarii są uzależnione od eksploatacji jednostki, w większości aut z tym silnikiem użytkownicy bezproblemowo pokonują przebiegi ponad 500 tys. bez większych problemów. Poza tym silnik może pochwalić się dobra dynamiką oraz przyzwoitym poziomem spalania.
Rodzaj układu: 5-cylindrowy
Ilość zaworów: 10
Typ wtrysku: bezpośredni
- pompa wtryskowa
Średnia (głosów: 5) | (8.9) |
Trwałość | 9.2/10 |
Utrzymanie | 8.2/10 |
Dynamika | 9.2/10 |