Silnik Volkswagen 2.5 R5 TDI 10V z rodziny EA153 o mocy 130KM był stosowany od 2003 do 2009 roku w samochodzie VW Transporter T5 oraz Multivan V. Konstrukcja została oparta na starszej wersji silnika 2.5 TDI EA381. Zastosowano tu pompowtryskiwacze zamiast pompy VP44. Nowością jest wyeliminowanie rozrządu paskowego i zastosowanie bardzo trwałego układu przekładni zębatej (koła zębate), również cały osprzęt – alternator, klimatyzacja są napędzane przez przekładnie zębatą. Do najczęstszych przypadłości tej odmiany trzeba zaliczyć pobór oleju przeważnie około 1L na 15 tys/km jednak jest to uzależnione od danego modelu.
Użytkownicy również sygnalizują problemy z głowicą cylindrów oraz wałkami rozrządu, przeważnie odpowiada za to złej jakości olej silnikowy oraz jego interwał. Również trzeba nadmienić o problemie gumowych uszczelek pod wtryskiwaczami które powodują wycieki oleju napędowego który przedostaje się do oleju silnikowego- skutkiem tego jest spadek ciśnienia. W latach 2006-2009 silnik występował z filtrem cząstek stałych DPF, który jest dosyć problematyczny, zwłaszcza w jeździe miejskiej oraz przy przebiegu ponad 200 tys.
Wszystkie te awarii są uzależnione od eksploatacji jednostki, w większości aut z tym silnikiem użytkownicy bezproblemowo pokonują przebiegi ponad 500 tys. km bez większych problemów. Poza tym silnik może pochwalić się dobra dynamiką oraz przyzwoitym poziomem spalania.
Rodzaj układu: 5-cylindrowy
Ilość zaworów: 10
Typ wtrysku: pompa
Średnia (głosów: 2) | (9.5) |
Trwałość | 10.0/10 |
Utrzymanie | 9.5/10 |
Dynamika | 9.0/10 |