Silnik Chrysler 3.1 TD 10V OHV 140KM to konstrukcja firmy VM Motori – włoskiego producenta silników wysokoprężnych. Firma zajmowała się produkcją silników wysokoprężnych do łodzi motorowych oraz kutrów. Właśnie z tą myślą w połowie lat 80-tych został stworzony ten motor, z racji zapotrzebowania w motoryzacji wprowadzono jednostkę do wielu modeli. Na końcu lat 80-tych zadebiutowała w modelu Alfa Romeo 164 i została uznana za najszybszego diesla na świecie. Potem silnik był montowany do szeregu modeli na całym świecie zwłaszcza w USA gdzie silnik został zakontraktowany.
Znajdziemy go pod maską modeli Chrysler, Dodge, Jeep oraz Ford Scorpio czy Opel Frontera. Ta odmiana powstała na bazie silnika 2.5 TD 8V 114KM do której dołożono kolejny cylinder i była stosowana jedynie dla modelu Jeep Grand Cherokee.Jednostka wyposażona we wtrysk pośredni firmy Bosch z turbosprężarką oraz rozrządem opartym na kołach zębatych. W 1996 roku silnik przeszedł lekką modernizację i wprowadzono rozrząd łańcuchowy lecz nie spełnił on oczekiwań konstruktorów i już w 1998 roku wrócono do wersji z kołami zębatymi.
Konstrukcja bardzo skomplikowana 5-cylindrowa oparta na bloku żeliwnym z pięcioma głowicami wykonanymi z aluminium z zastosowaniem do maszyn budowlanych. Każda z głowic spełniała rolę dla jednego cylindra co było bardzo nietypowy rozwiązaniem dla silników samochodowych. Taka konstrukcja świetnie sprawdzała się w łodziach motorowych natomiast w autach sprawiała nie małe problemy. Po za świetnymi osiągami oraz dobra dynamiką jak na tamte lata jednostka przyprawiała o zawrót głowy mechaników. Do największych przypadłości silnika trzeba zaliczyć właśnie problematyczne głowice, w których uszkodzeniu ulegały uszczelki powodem było przegrzanie !!!
A w tym wypadku mamy do czynienia z czterema niezależnymi głowicami, jednak naprawa jednej wymagała rozebrania wszystkich ponieważ wspólna była uszczelka. Dodatkowo konstrukcja całego bloku oraz głowicy była bardzo skomplikowana co przekładało się na duże koszty napraw. Kolejną przypadłością był problem z smarowaniem układu rozrządu co doprowadzało do ich awarii. W roku 1996 inżynierowie wprowadzili łańcuch zamiast kół jednak był na tyle niedopracowany że wycofali go już w 1998r i wrócili do rozwiązań z kołami zębatymi. Silnik borykał się również z szybko zużywającymi się popychaczami o ile cena nowych nie jest zbyt wygórowana to już sam montaż bardzo utrudniony, powód ?
Skomplikowana budowę głowicy co przekłada się na bardzo wysokie koszty idące w tysiącach. Największym problemem jest znalezienie serwisu mechanicznego który jest odpowiednio przygotowany do napraw tej jednostki. Reasumując, zakup auta z tym silnikiem musi być przemyślany i odpowiednio skonsultowany w innym przypadku może doprowadzić do bardzo kosztownych oraz uciążliwych napraw.
Rodzaj układu: 5-cylindrowy
Ilość zaworów: 10
Typ wtrysku: pośredni
Rozrząd oparty na kołach zębatych !!!
W latach 1996-1997 występował łańcuch rozrząd !!!
Średnia (głosów: 3) | (7.9) |
Trwałość | 8.3/10 |
Utrzymanie | 7.7/10 |
Dynamika | 7.7/10 |